Karel Tölp: Seiklused Lätimaal – täie raha eest

0
542

 

Karel Tölp Foto: Joosep Pukk

Äsjasel nädalavahetusel käisime koos Martiniga sõitmas Talsi rallit, mis oli kolmas Läti MV etapp. Kaks varasemat toimusid Aluksnes ja Gulbenes koos Eesti MV-tega ja kaks järgmist toimuvad Eestis Rally Estonial ja Lõuna-Eesti rallil.

Kuna kaks esimest etappi läksid hästi ja võitsime, siis otsustasime minna lätlastele konkurentsi pakkuma. Kohale püüdsime jõuda neljapäeva hilisõhtul, kuid Talsi oli kaugemal kui arvasin ja nii tiksus kell juba esimest reedest tundi. Reede hommikul saime dokumentide esitamisel juba esimese sahmaka, kui Eestis pole vaja paberil litsentsi, kõik on elektrooniline, siis Lätis ei piisanud isegi varem Eesti Autospordiliidust saadetud kirjast. Lõpuks saime siiski mandaadist tulema ja meie selgituste ja EAL-ist veelkordse kirja toel saime katsetega tutvuma.

Esimene tutvutav katse oli väga kiire, paari mahapöörde ja 90 kraadise pöördega. Mõtlesime juba, et kas selline ralli ongi. Teised katsed siiski sellised ei olnud, oli päris mõnusaid, kiireid nukkidega, laiu ja väga kitsaid lõike. Viimase katse tutvumisel saime telefonikõne mehaanikutelt, kes teatasid, et auto ei läbinud tehnilist kontrolli. Tuli välja, et Läti MV ei või sõita vanemate istete ja rihmadega kui 5 a. Vaja oli aga homologeeritud varustust. Läbi mehaanikute ja Martini tutvuste otsiti vajalikke asju Riiast, kuid tulutult. Seejärel õnnestus leida istmed ja rihmad Racing Experdist, ehk Kalle Ahu juurest. Õnneks leiti ka inimene, Herman Jurnas, kes oli nõus sellise enam kui 5 h sõidu ette võtma.

Iseenesest on tore, kui rallil on katsed ka õhtul, kuid õnneks sel korral sõideti ainult laupäeval. Herman jõudis Talsisse reede hilisõhtul, kuid ohh imet, kaasa oli antud ainult 1 komplekt rihmasid. Mingit moodi leidis peamehaanik Sven Heinlaid keset ööd tehniliselt alalt ka veel töötavad inimesed, kel ka oli mingeid asju puudu ja olid valmis ära käima Ventspilsis (ca 75 km kaugusel) ja oma ühelt autolt meile rihmad maha keerama. Rihmad igatahes saime, mehaanikud said magama kell 3.15 öösel ja hommikul vaatas tehniline kontroll enne starti auto üle. Kummaline asja juures on see, et olime samasuguse kontrolli läbinud nii Aluksne kui Sarma rallil ja siis saime rajale ja Läti MV punkte.

Karel Tölp Foto: Joosep Pukk

Ralli ise osutus meile päris keeruliseks, peale kahte katset oli uuel poolteljel kumm katki ja määre laiali lennanud. Pausi ajal mehaanikud lappisid seda teibiga, kuid selle kinni jäämisesse erilist usku polnud. Kolmanda katse keskel viienda käigu pealt keset pikka kurvi käisid pöörded põhja ja vedu oli tagant läinud. Arvestades pooltelje probleemi olin kindel, et kuulid jooksid laiali ja ongi kõik. Lasime mõnda aega vaba jooksuga minna ja otsisin kohta kuhu parkida. Martin soovitas veelkord proovida, kas vedu oleks või mitte, oi imet, hoopis käigu oli miskipärast välja visanud. Martin Vihmanni sain igatahes ropendama….

Kolmanda katse ülesõidul neljandale oli üks rekka end kitsal metsavahel kraavi parkinud keset T kujulist ristmikku, vaevu mahtusime mööda, seejärel kannakas ja pugesime teiseltpoolt kraavipervelt mööda. Neljanda katse starti jõudes peatus meil seljataga kohalik rallifänn ja teatas, et meie autol ratas loperdab all. Närvid olid juba niigi ammu kapi otsas aga veel mingi jama…. Tõstsime auto külje ülesse, viga aga tuvastada ei suutnud, esiratas nagu liikus kummaliselt, lahti samas miskit polnud. Neljanda katse järel hoolduses avastasid mehaanikud, et tagumine velg kõver.

Viiendale katsele me aga ei saanudki, üks auto enne meid pandi rada kinni avarii tõttu ja meid suunati ümber. Linnakatse võtsime rahulikult ja kui varasemad kruusakatsed olime võitnud, isegi vahepeal vabal käigul sõites, siis seal nii ei läinud.

Seitsmes kiiruskatse oli ära jäänud viienda katse kordus. Tee oli sel katsel eriti halb ja võtsime kehvad kohad vaiksemalt ja seal kus kannatas, hoidsime kõvasti peal. Senised kruusakatsed olime selliselt sõites ka võitnud. Kui nüüd oli halba teed päris palju, siis heal teel vajutasime pedaali põhja, paraku kiirendas auto alla mäge oodatust kiiremini ja paremkurvile järgnenud vasak läks pikaks ja auto tagumine otski oli kohe ees oleva järsu paremkurvi jaoks valele poole. Kui auto otseks sain, oli paremkurvi eel auto tee vasakus servas ja pidurdada polnud võimalik, sest siis oleks tabanud hoone mingit toeposti tagumise otsaga ja seda päris kõva pauguga. Pidurile sain tallata juba ammu hiljem kui vaja ja nii ma sain kuulda Martini järjekordset kirumist, endal peas vasardamas, lase enne tiiki pidur lahti ja proovi veel parempoolse pedaaliga teha, mis annab, huh, ülesse ronis 🙂

Linnakatse teisel läbimisel üritasime katsevõitu saada, kuid jäime 0,4 sekundiga sellest siiski ilma.

Viimasel ringil tuli läbida kaks korda 15 km katset. Juba kirjutamise ajal oli aru saada, et tegu on väga huvitava ja põneva katsega. Kuid oli kartus, et rada läheb kohati kiviseks ja rööpasse. Õnneks seda ei juhtunud ja saime mõlemal läbimisel, eriti viimasel, mõnuga peal hoida. Ralli lõpuks saime ralillt mõnusa fiilingu siiski kätte. Võtsime katsel olevad hüpped ka hüpates, kuigi Hondale hüpped väga ei sobi. Tulemuseks omas klassis enam kui 2 minutiline võit, ehk kolmas võit Läti MV arvestuses.

Väga suured tänud siinkohal abilistele, Hermanile, mehaanikutele Svenile ja Ennule, Racing Expertile, lätlastele, kes rihmad tõid ja raja ääres tolmu trotsinud kaasaelajatele Kätlin Laur ja Kirke Klemmer.

Vaata ka: https://facebook.com/karel.tolp


JAGA