Karl Kruuda  Foto: Andre Lavadinho/@World
Karl Kruuda Foto: Andre Lavadinho/@World

Sander Pärn ja Karl Kruuda on veel noored mehed, kuid ometigi on nad MM karusellis erinevates sarjades võistlenud aastaid, ralli sõitmisega on nad tegelenud aga juba ajast kui nad olid 12-13 aastased. Mõlemad mehed alustasid Urmo Aava ning tema kaardilugeja Kuldar Siku juhendamisel Elva autospordiklubis. Koos nendega tegid esimesi samme autospordis ka Eesti tänased tipud Siim Plangi ja Martin Kangur, kuigi nemad pole rahvusvaheliselt veel nii kõrgele jõudnud, kuigi talenti neil kahtlemata jagub. Noortesarjades olid Plangi ja Kangur pigem kiiremad, kui Pärn ning Kruuda, kuid praeguseks on jõuvahekorrad muutunud.

Mõlema mehe isad on Eestis tuntud ärimehed ning seetõttu on neid kritiseeritud, et tulemused on saavutatud ohtra raha kulutamisega ning Eestis leiduks palju kiiremaid rallisõitjaid, kuid neil pole selliseid võimalusi. Võibolla tõesti on Pärnal, Plangil, Kanguril ja Kruudal natukene rohkem võimalusi, kui osadel teistel, kuid kui sul  on võimalus hankida parem tehnika, siis seda kasutaks ju iga rallimees. Lisaks päris nii need asjad pole, et vaid raha abil tulemusi saavutaks, nende taga on ikkagi aastatepikkune töö ning kogemuste omandamine, mille inimesed tihtipeale ära unustavad. Veel mõni aasta tagasi kirjutas Delfi //amatöörlik// sporditoimetus uudise „Vaata, kuidas ärimees Kruuda poeg auto võistlustel katusele keeras..“ jättes kõrvale Karli tegelikud saavutused. Lisaks oma poegadele on need samad mehed toetanud aastaid ka teisi Eesti rallimehi, näiteks Urmo Aava edenemist WRC sarjas. Kui kõrvale jätta Märtini rallivõidud ning Tänaku kolmas koht 2012. aasta Sardiinia MM-etapil, on Aava tulemused siiski rallimaailma tipus, kelle parimaks jäi MM-etapil saavutatud neljas koht.

Sander Pärn võidutses Dmacki sarjas

Sander Pärna jaoks oli esimene täispikk rahvusvaheline hooaeg 2013. aastal, kui ta osales Juunior WRC sarjas, kus ta saavutas neljanda koha. Tollel aastel võisteldi Juunior WRC sarjas identsete Ford Fiesta R2 võistlusautodega ehk tingimused olid kõigile võrdsed. Järgmisel aastal võeti JWRC sarjas kasutusele Citroen DS3 WRC autod, mis olid Fordi analoogsetest autodest kiiremad aga ka kallimad. Samas oli huvi sarja vastu suur ning seega otsustasid rehvitootja Dmack ning M-Sporti meeskond ellu kutsuda analoogse sarja juuniorite maailmameistrivõistlustele, kuid kuna sarjas kasutati identseid Ford Fiesta R2 võistlusautosid, siis oli see märkimisväärselt odavam võimalus, kui JWRC sari. Sander Pärn läks Dmacki hooajale vastu eesmärgiga võita sari ning ta sai selle eesmärgi saavutamisega oivaliselt hakkama domineerides sarja algusest lõpuni. Dmack sarja peaauhinnaks oli aastane „pakett“ WRC2 sarjas Dmacki rallimeeskonnas Ford Fiesta R5 võistlusautoga ehk Sander saab sel aastal kaasa teha 7 WRC2 sarja etappi Ford Fiesta R5 autoga Dmacki rahade eest.

Kruudal on ohtralt kogemusi

Karl Kruuda osales ralli MM sarjas esmakordselt 2010. aastal, kui ta võistles JWRC sarja arvestuses Suzuki Swift S1600 autoga. Esimene hooaeg möödus peamiselt kogemuste hankimisega, kuid sellele vaatamata suutis Karl lõpetada kahel rallil JWRC poodiumikohal. Järgmisel aastal liikus ta edasi nelikveolise Skoda Fabia S2000 peale ning osales SWRC sarjas saavutades Jordaania rallil teise koha.




Karl Kruuda osales ralli MM sarjas esmakordselt 2010. aastal, kui ta võistles JWRC sarja arvestuses Suzuki Swift S1600 autoga. Esimene hooaeg möödus peamiselt kogemuste hankimisega, kuid sellele vaatamata suutis Karl lõpetada kahel rallil JWRC poodiumikohal. Aasta hiljem liikus ta edasi nelikveolise Skoda Fabia S2000 peale ning osales SWRC sarjas saavutades Jordaania rallil teise koha. Järgmisel aastal osales ta kuuel SWRC sarja etapil ning mõnel IRC etapil proovides osadel rallidel Ford Fiesta S2000 võistlusautot. Parimaks tulemuseks jäi Soome MM ralli teine koht SWRC sarjas. Järgmisel aastal osales ta kõigest viiel rallil nii Eestis, kui välismaal, sest keskendus keskkooli lõpetamisele. Eestis spekuleeriti sel ajal, et see tähendab tegelikult noore rallimehe karjääri lõppu, kuid tegelikult oli tegemist siiski vaheaastaga. Eelmisel aastal võeti koos Soome Printsport meeskonnaga eesmärgiks võita Soome autoralli meistrivõistlused ning näidata head kiirust WRC2 (SWRC nimetati 2014. hooajast WRC2 sarjaks) sarjas. Karlil õnnestus teha ajalugu ning võita esimese välismaalasena Soome meistritiitel autorallis, tegemist oli soomlaste jaoks kahtlemata mõru pilliga. Maailmameistrivõistluste sarjas õnnestus tal võita Rootsi ning Soome MM rallid WRC2 sarja arvestuses ning seejuures saavutas ta need võidud S2000 võistlusautoga, mis on aeglasem, kui konkurentide kasutada olnud R5 võistlusautod. Karl eelistas S2000 võistlusautot R5 peamiselt seetõttu, et sellega sõitis ta ka Soome meistrivõistlustel ning seega olid kulud mõistlikumad, kui R5 autoga võisteldes oleks olnud. Hooaja keskel proovis ta ka uut Peugeot 208 R5 ralliautot, kuid ei kohanenud sellega piisavalt ära ning lisaks vaevasid autot rohked tehnilised probleemid.

Sellel aastal keskendub Kruuda WRC2 sarjale ning on vahetanud senise Fordi uue Citroen R5 võistlusauto vastu, mis on tunduvalt kiirem, kui senine Ford. Kruuda on öelnud, et sel aastal on tal selgeks eesmärgiks võita WRC2 sarja tiitel, kuid kindlasti ei ole see kerge ülesanne, sest konkurents on sel hooajal väga tugev. Osalevad sõitjad peavad valima seitse etappi, millelt nad punkte teenivad. Kruuda alustas oma hooaega Portugali rallil, kus näitas väga head kiirust juhtides rallit esimeste katsete järel. Karl kontrollis asjade käiku kuni hetkeni, kui talle jäi teele ette aeglasem konkurent, kelle tolmus sõites kaotas ta peaaegu kaks minutit, meeskond andis küll protesti sisse ning kui tavaliselt ausa konkurentsi huvides need ka rahuldatakse, otsustasid ralli korraldajad sel korral seda mitte teha. Seega kukkus Karl esimese päeva lõpuks kuuendaks, teisel päeval alustas ta oma koha püüdmist, kuid paraku tegi sõiduvea ning oli sunnitud ralli katkestama. Sisuliselt rööviti temalt etapi esikoht, sest protesti mitte rahuldamise tõttu hakkas ta liigselt riskima ning üritama, rütm oli rikutud ning nii need vead tulevadki. Kindlasti aga näitas kiirus, et mehel on potensiaali.

Ootused ja lootused tulevikuks

Sander Pärnal on käsil esimene hooaeg WRC2 sarjas R5 võistlusautoga, sisuliselt nelikveolise auto kogemus tal puudub. Ta sõitis küll ühe hooaja kaasa Eesti meistrivõistlustel N-rühma Subaruga, kuid need autod on ikkagi üsna erinevad ning sisuliselt peab ta kõike algusest alustama. Pärna puhul tõstetakse esile tema suurepärast oskust valida õige kiirus vastavalt teeoludele ning enda enesekindlusele ehk ta ei võta liigseid riske ning toob auto alati lõppu, samas kaotab ta seejuures kiiruses. Võibolla ei olegi tegemist nii kiire mehega, kui osad tema konkurendid, kuid kui sa arutu kihutamisega lõppu ei jõua, pole ka kiirusest kasu. Esialgu on veel vara rääkida Pärna edasisest arengust ning võimalustest, sest ühe sõidetud ralli põhjal pole võimalik suuri ennustusi teha. Tõenäoliselt sõidab ta võimaluse korral ka järgmisel aastal WRC2 sarjas, kuid ma ei usu, et senise arengu ning kiiruse põhjal talle tehasemeeskonnas sõitjakohta pakutaks. Siiski loodan, et läheb ikkagi teisiti.. Praegu on reaalselt võttes need võimalused pigem väiksed, kuid samas, kui ta suudaks analoogse läbimurde teha nagu Kruuda eelmisel aastal, on kõik võimalik.

Karl Kruuda on viimastel aastatel kogunud ohtralt kogemusi WRC2 sarjas osalemisest ning tunduks justkui loogilise käiguna järgmisel aastal WRC autoga jätkata. Samas on WRC auto kulud tunduvalt suuremad ning tehasemeeskonna koha püüdmisega läheb raskeks. Siiski avaldas Kruuda agent peale Portugali MM-rallit, et Citroeni tehasemeeskonnal on teatav huvi Kruuda suhtes, nendega ollakse tihedas suhtluses ning kui mees suudaks hooajal head kiirust näidata, on kõik võimalik. Minu jaoks on Kruuda näol tegemist rallisõitjaga, kelle läbimurre toimus eelmisel aastal, kui ta võitis Soome meistritiitli ning 2 WRC2 etappi näidates, et ta suudab pinge all väga head kiirust näidata. Kriitikud on öelnud, et Soomes sõites polnud tema klassis väga palju konkurente ning seetõttu ei näita see tiitlivõit midagi, kuid minu meelest on see pigem põhjuste otsimine oma arvamuse kinnitamiseks. Ma ei alahindaks Soomes võidetud meistritiitlit, sest soomlased on väga kiired oma koduteedel ning nende alistamine pole sugugi nii kerge, kui lõpptulemusi vaadates tunduda võib.

Mees on veel väga noor, kuid ometigi on tal juba MM tasemelt ette näidata 4-5 aastat kogemust, mis tõstab kindlasti tema aktsiaid sõitjateturul. Lisaks on ta viimastel rallidel näidanud väga head kiirust ning kindlust. Ma arvan, et Ott Tänaku tuules on temal parimad võimalused WRC sarja jõuda, kuid see ei ole kindlasti kerge, MM sarja pääsemiseks on lisaks tulemustele vaja ka soodsate asjade kokkulangevust ehk õnne ning häid taustajõude. Lähiaastatel naaseb ralliradadele Fordi, Citroeni, Hyundai, Volkswageni kõrvale ka Toyota ning sõitjatekohti peaks jätkuma, samas on ka neile suur konkurents, sest kõigil tootjatel on oma sõitjateprogrammid ning meeskonda pääsevad neistki vaid väga valitud mehed. Usun siiski, et Citroeni tee on üsna hea potensiaaliga, sest praegune Citroeni teine sõitja Östberg pole suutnud väga häid tulemusi näidata. Samas toetab Citroen noort prantslast Chardonnet või rallikeeli „Sebastian III“ , kes võistleb sarnaselt Kruudaga WRC2 sarjas. Siiski pole sõitjakoht ka temale broneeritud.

Rallinaut.ee

Kommenteeri!

JAGA