Ülipõnev rallikrossi MM-hooaeg 2016 stardib Portugalis

0
706

Foto: fiaworldrallycross.com
Foto: fiaworldrallycross.com

Eeloleval nädalavahetusel saab alguse rallikrossi MM-hooaeg 2016.
Aastal 2014 FIA poolt loodud MM-sarjast on kiiresti saanud nii sõitjate kui ka pealtvaatajate lemmik ja seda just selle vaatemängulisuse ning põnevuse poolest, mida viimastel aastatel teistes MM-sarjades nappinud on.

World RX ehk rallikrossi maailmameistrivõistluste läbi ajaloo esimene etapivõitja ja maailmameister oli 2003. aasta autoralli maailmameister Petter Solberg. Citroeni sõitja suutis möödunud aastal oma tiitlit edukalt kaitsta ning seega läheb Solberg tänavu püüdma hat-tricki.

Ühtlasi on norralane ainus sõitja maailmas, kes on suutnud võita maailmameistritiitli kahel erineval FIA distsipliinil.

Petter Solberg Foto: fiaworldrallycross.com
Petter Solberg Foto: fiaworldrallycross.com

Kahe hooaja peale on sarjast läbi käinud ligi sada erinevat sõitjat, kelle hulgas mitmed autospordifännidele tuntud sõitjad – Henning Solberg, Manfred Stohl, Gigi Galli, Jacques Villeneuve, Per-Gunnar Andersson, François Duval, Guy Wilks jpt.

Leiutasid britid, kuid vallutasid skandinaavlased

Rallikrossi ajalugu sai alguse aastal 1967. Suur -Britannias, kui ABC kanali TV shows võtsid omavahel Lyddeni ringrajal mõõtu  spetsiaalselt saatesse kutsutud rallisõitjad. Veidi rohkem kui kaks aastat hiljem sõideti Hollandis Euroopa esimene rallikrossi võistlus, mille võitja oli Hans Kok.

Kui ajaloo esimene rallikrossi MM-tiitel anti välja aastal 2014, siis esimene Euroopa meistritiitel anti välja 1979, kui selle võitis norralane Martin Schanche Ford Escort RS1800 võistlusmasinal. Rallikross on üldse läbi aegade olnud skandinaavlaste pärusmaa, sest aastate jooksul on Division 1 ehk tänases mõistes Supercar klassi meistriteks tulnud vaid kaks mitteskandinaavlast.
Esimesena murdis skandinaavlaste ülemvõimu aastal 1994. britt Richard Hutton ning aastatel 2012. ja 2013. oli Euroopa parim rallikrossisõitja venelane Timur Timerzyanov.

Läbi aegade edukaim rallikrossisõitja on rootslane Kenneth Hansen, kes võitis oma karjääri jooksul 73 võistlussõitu ja koguni 14 Euroopa meistritiitlit.

 

Mis teeb valemi ralli + kross nii atraktiivseks?

Rallikross on köitnud oma põnevusega publikut juba selle ala esimesest päevast. Eelkõige teeb selle ala põnevaks see, et võistlus sõidetakse korraga nii asfaldil kui kruusal ning seda nö. sprindi formaadis.

Lisaks põnevale formaadile võisteldakse MM-sarja Supercar klassis ülivingete võistlusmasinatega, milledel on 2 liitrine ja 600 hobujõuline jõuallikas ning mis kiirendavad  0-100 km/h alla 2 sekundi ehk kiiremini kui F1.

Üks põnevamaid rallikrossi elemente on Jokker, mis on spetsiaalne raja osa, mida peavad kõik võistlejad võistlussõidu jooksul korra läbima. Tihtipeale muudab just jokkeri ring oluliselt nii mõnegi sõidu lõpptulemust. Võistluse jooksul sõidetakse neli eelsõitu, millest pääsevad edasi poolfinaali 12 parimat sõitjat. Kui eelsõitude pikkus on neli ringi, siis poolfinaalides ja finaalis tuleb võistlejatel leida parim strateegia kuueks ringiks. Kahe poolfinaali kolm parimat pääsevad finaali, kus selgub etapi lõplik paremusjärjestus.

Loe edasi Rallihullusõidupäevikust…

Rauno Paltser