Veoautokrossi entusiastid käisid Rjazanis autokrossi vaatamas ja eestlaste „jalajälgi“ otsimas.

0
1738

Veoautokrossi entusiastid Eestist

Rjazanis igakevadiselt toimuv veoautokrossi võistlus on väga pika traditsiooniga (korraldatakse alates aastast 1964) ja seniajani toimuv üritus, kus ka Eesti sportlased läbi aegade palju auhinnalisi kohti nii individuaalselt kui võistkondlikult ära on toonud.

Esikohti on võidetud nii liiduvabariikide arvestuses, linnade arvestuses, kui klubide arvestuses. Kõige rohkem on eestlased esindatud olnud klassis Gaz 51, kus aastal 1964 nelikvõit võeti ja aastal 1979 lausa 39 sportlast stardirivis oli. Esikoha on selles klassis eestlastest saavutanud Lauri, Evert, Kurro, Krainev. Meeskondliku esikoha selles klassis on ära toonud Tapa Autobaasi võistkond (2x), Uhtna kolhoosi, Nuia EPT (2x) ja Polli Katsebaasi võistkonnad. Eesti veoautokrossi „isa“ Tõnu Evert on esikoha võitnud lisaks ka Zil 130 klassis.

Tõnu Evert

Et oma silmaga näha, milline see traditsiooniline võistlus tänapäeval välja näeb ja leida ajaloolist materjali eestlaste esinemise kohta Rjazanis, siirdus seitsmeliikmeline veoautokrossi ja tema ajaloo huviliste seltskond mai algul (võistlus toimus 12.-13.mai) olukorraga koha peale tutvuma.

Kõige pealt peab rõhutama, et eestlaste vastuvõtt koha peal oli lihtsate venelaste poolt ülisõbralik. Ka eelnev dokumentide vormistamine ja piiriületused toimusid kiiresti ning tõrgeteta.

Liiklusummik Moskva ringil

Arvestada tuleb muidugi Moskva liiklusummikutega, rahvuslike eripäradega ja et vene keelega on lihtsam hakkama saada kui inglise keelega. Seda eriti lihtrahvaga ja sportlastega suheldes. Teed on suurepärased ja kütus kaks korda odavam kui Eestis. Võistlust turvanud politseiga oli kontakt ja läbisaamine hea.

Koos politseiga võistlust jälgimas

Kuigi võistlus toimub uuel ja lühemal rajal ja ka võistlejaid pole enam nii massiliselt kui veoautokrossi hiilgeaegadel, siiski keegi pettuma ei pidanud. Säilinud on nii vene temperament kui hasart. Pealtvaatajaid oli raja ääres kohaliku pressi andmetel 4 kuni 5 tuhat. Olgu öeldud, et pealtvaatajatele oli üritus tasuta. Kaugemad võistlejad olid kohale tulnud kuni kolme tuhande kilomeetri kauguselt Sverdlovski ja Uljanovski oblastist. Et võistlus on mitmepäevane, siis tullakse telkide ja grillidega varakult kohale ja veedetakse üks seltskondlik nädalavahetus. Eestlase kohalolek koos üleskutsega meile ajaloolist materjali edastada, leidis kajastust kohalikus ajakirjanduses Rjazan 2018 ning materjali on juba ka saabunud.

Ühispildistamine Moskva meeste laagris

Oli meeldiv kohtumine Venemaa 2017 aasta meistriga Zil 130 klassis Denis Demidoviga, kes oli kohale tulnud Uuralide tagant Rezi linnast. Kohtumise käigus sai ka meeneid vahetatud. Samuti vestlesime Venemaa (ja ilmselt terve maailma) vanima tegevautosportlase Igor Borissenkoga, kellel vanust juba 83 aastat ja kes täpselt ei teadnudki enam, mitmekordne Venemaa meister ta on. Pakkus, et eks ta üle kahekümne ole. Tema eestvedamisel on rajale tulnud Gazellid.

Võistlus ise toimus kokku seitsmes masinaklassis. Eestis populaarne Gaz 51 on vene radadelt kadunud. Nende asemel olidki rajal Gazellid (kokku oli neid 8 tk), mida jällegi Eesti radadel pole. Võisteldakse koos Gaz 52-ga, mida seekord oli rajal vaid üks. Sarnaselt Eestiga olid rajal vaid Gaz 53-d (5 tk). Tõeliseks maiuspalaks meie jaoks oli Zil 130 (15 tk)  ja UAZ 469 (21 tk) kihutamised mis on seal populaarseimad ja massilisemad klassid. Nende võistlus läheb ka Venemaa meistrivõistluste arvestusse. Gazellide ja Gaz 53 võidusõit toimub karikavõistluse arvestuses.

Lisaks käisid rajal sõiduautod ja -bagid, veobagisid ehk krokotille nagu meil, seal võistlemas pole.

Võistluste korraldusliku poole pealt meeldis, et peale stardijoonele rivistamist tegid kõik võistlejad n.ö. soojendusringi, et tutvuda muutustega raja seisukorras. Kasutusel oli B-finaal ja max lasti korraga rajale 10 võistlejat.

Kes põhjalikumat ülevaadet Rjazanis nähtust soovib, saab seda näoraamatu kontot „Veoautokrossi ajalugu“ külastades teha.

Kalle Allik

Siinjuures üleskutse lugejatele. Kes omab midagi veoautokrossi ja tema ajalugu puudutavat, võtke ühendust ja saatke info veoautokross@gmail.com

Vaata ka Fotogaleriid võistluselt: