Ads ad-300x250
  • Reklaam
  • Kontakt
  • Meeskond
  • Mis on RALLI.ee?
  • Kasutajatingimused
Reede, veebruar 3, 2023
  • Logi Sisse
Ralli.ee
  • Avaleht
  • WRC
  • Dakar
  • Ajaloonurk
    • Kurvilise tee legendid
  • Ralli
    • Kaardilugemise Õpik
    • Eesti Autoralli
    • Rahvasport
    • Autoralli Mujal Maailmas
    • ERC
  • Autokross
    • Punktitabel
    • Sõitjad 2019
  • Rallikross
    • Rallikrossi Videod
    • Superkross
  • Videod
    • Autoralli Videod
    • Crashid ja muud Videod
    • Jääraja Videod
    • Rallikrossi Videod
    • WRC Videod
    • Fotogalerii
      • Ralli
      • Rallikross
      • Autokross
      • Jäärada
      • Janeki Rallifotod
  • Pood
No Result
View All Result
  • Avaleht
  • WRC
  • Dakar
  • Ajaloonurk
    • Kurvilise tee legendid
  • Ralli
    • Kaardilugemise Õpik
    • Eesti Autoralli
    • Rahvasport
    • Autoralli Mujal Maailmas
    • ERC
  • Autokross
    • Punktitabel
    • Sõitjad 2019
  • Rallikross
    • Rallikrossi Videod
    • Superkross
  • Videod
    • Autoralli Videod
    • Crashid ja muud Videod
    • Jääraja Videod
    • Rallikrossi Videod
    • WRC Videod
    • Fotogalerii
      • Ralli
      • Rallikross
      • Autokross
      • Jäärada
      • Janeki Rallifotod
  • Pood
No Result
View All Result
Ralli.ee
No Result
View All Result
Home Ajaloonurk

Ajaloonurk: Kuidas legendaarne Audi rallimaailma vallutas

Ralli.ee lisas Ralli.ee
02 01, 2022
Ajaloonurk
0
210
VIEWS
Jaga FacebookiJaga TwitteriWhatsApp

 

Audi ametlik ralliprogramm kestis täpselt kümme aastat 1978–87 ja selle aja jooksul saavutati kaks tootjate MM-tiitlit ning maailmameistriteks tulid Hannu Mikkola ja Stig Blomqvist. Ajavahemikul 1981-87 võitsid Audi mudelid 24 MM- etappi.

Esimesed sammud ralliteedel tegi Audi mudeliga 80, mis oli esiveoline, 1,5 liitrise neljasilindrilise mootoriga sedaan. 2. rühma homologeeritud Audi 80 esimesed võistlused said teoks 1978. aastal, kuid mingisugust edu see mudel ei saavutanud.


Audi 80 GLE Group 2 Rally Car (B2) '1979–80
Audi 80 GLE Group 2 Rally Car (B2) ‘1979–80

Järgmisel aastal tuli tehasest välja Audi 80 modifitseeritud variant, mis oli raskem ja suurem ning mootoril võimsust 160 hj. MM-võistlustel seda autot siiski ei kasutatud ja 1980. aastaks oli 80 juba moraalselt vana.

Samal ajal oli aga testiradadele jõudnud juba Audi Quattro – esimene nelikveoline turbomootoriga ralliauto. Quattro homologeeriti 1. jaanuaril 1981 4. rühma ja oli varustatud 2,1 liitrise viiesilindrilise mootoriga. Esimestel autodel märgiti võimsuseks 300 hobujõudu, kuid juba 1982. aastal jõuti arendustööga ka 330 hj ning kohati enamanigi. 1190 kiloga oli auto raskeim omasuguste seas, kuid Quattro juhitavus ja haakuvus teekattega, eriti lahtise kruusa puhul, oli konkurentide samadest näitajatest peajagu üle.

H.Mikkola/A.Hertz, Audi Quattro, Monte Carlo Rally 1981

Kahe aasta jooksul arendati autot pidevalt edasi ja aina enam kasutati uusi materjale, nagu näiteks Kevlarit. Esimesel aastal võitis Mikkola juba teisel võistlusel, millel osaleti, kuid siis järgnes hulk ebaõnnestumisi (avariid, põlengud, tulemuste tühistamine). Alles SanRemo rallil õnnestus Michele Moutonil taas Audi Quattro võidukalt finišisse tuua ja seejärel võitis Mikkola ka RAC-ralli.

1982. aastal võideti Audi Quattroga aga juba seitse MM-rallit ja tootjate MM-tiitel.

1983. aastat alustati B-rühma versiooniga Quattrost, lisanimega A1, mis baseerus originaalil, kuid väikeste muudatustega mitmete detailide juures. A1 oli eelkäijast ka veidi kergem (1130 kg). 1. mail 1983. a homologeeriti Quattro A2, millel oli vähendatud mootori mahtu (varem 2145 cm,nüüd 2109 cm), et langeda kuni 3-liitriste klassi (koos turbokoefitsiendiga), kus oli lubatud väiksem kaal.

Loobuti keskdifferentsiaalist, mis vähendas koormust ülekande selles osas, kuid muutis auto veidi raskemini juhitavaks.Tehasetiimi autode mootoritest pigistati tavaliselt välja 340-360 hj. Tosinast rallist võideti viis ja Hannu Mikkola tuli maailmameistriks, kuid tootjate arvestuses jäädi Lanciale alla.

Lombard RAC Rally 1983 – Hannu Mikkola Audi Quattro A2

 

Järgmisel aastal võitis Audi veel seitse rallit ja nii tootjate kui sõitjate tiitlid. Kuigi juba mais homologeeriti uus mudel Sport Quattro, oli A2 veel 1984. aastal edukam ja enam kasutusel. Sport Quattro erines eelkäijast tunduvalt väiksema telgede vahe poolest. Samuti oli sellel palju võimsam (400 hj) 20klapiline DOHC-mootor (2142 cm’) ja kuuekäiguline käigukast, kuid see oli käitumiselt siiski palju närvilisem.

1985 Audi Sport Quattro

1985. aastal osales Audi 11 MM-etapil, esialgu Sport Quattroga ja hiljem juulis homologeeritud uue versiooniga S1, millel oli eelkäijaga võrreldes palju arenenum aerodünaamika, sh kõrgele tõstetud kahe elemendiga tagaspoiler. Mitmed komponendid olid nihutatud tahapoole, parandamaks kaalujaotust.
Auto oli küll veidi raskem (1200 kg), kuid seevastu oli ka võimsust umbes 450 hj. Sellegipoolest ei saanud Audi enam vastu Peugeot’le ja hooajal saavutati vaid üks võit.

Audi Sport Quattro & Audi Quattro S1 1985-86

Traagilised sündmused 1986. aastal andsid Audile hea vabanduse oma B-rühma ralliprogrammi taandamiseks. Järgmisel aastal võisteldi MM-tiitlile vaid A-rühma autodega ja see julgustas Audit tehasetiimiga tagasitõmbuma. Ralliradadele toodi 200 Quattro, mille aerodünaamiliselt sujuva joonega kere all tuksus A1-mudeli viiesilindriline turbomootor.

Kuid 200 Quattro oli raske (1250 kg) ja kogukas auto ning 240 hobujõust jäi väheks, et sellega konkurentsis püsida. Ränkades teeoludes osutus auto aga vastupidavaks ning Mikkola ja Röhrl saavutasid Safari rallil kaksikvoidu.

Audi 200 Quattro Hannu Mikkola 1987 Keenia ralli võitja

Siiski otsustas Audi oma ralliprogrammile järgmisest hooajast alates lõplikult joone alla tõmmata. Vahepealsetel aastatel oli Audi ehitanud ka vabalt hingava mootoriga mudeli (80 Quattro), millel oli 195 hj viiesilindriline mootor. Vaid korra registreeriti tehasetiimi poolt see mudel MMile ja see juhtus 1983. aasta Rootsi rallil, kus Blomqvist saavutas teise koha.

Hiljem kasutasid eratiimid ka selle mudeli arendusversiooni Coupe Quattrot. Alates 1. jaanuarist 1988 pakkus Audi eratiimidele mudelit 90 Quattro, millel oli 2,3liitrine viiesilindriline mootor. Rudi Stohl saavutas sellega näiteks Argentina rallil 4. koha

REKLAAM
Rudi Stohl Audi 90 B3 Quattro group A Acropolis '89
Rudi Stohl Audi 90 B3 Quattro group A Acropolis ’89

Rein Luik – Ralli MM-entsüklopeedia

Share2Tweet2Send
Telli teavitus
Teavita mind
guest

guest

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
Eelmine

Al-Attiyah võitis Dakari ralli proloogi – veteran alustas taktikaga

Järgmine

Dakari ralli liidriks asus Nasser Al-Attiyah – Audidel suured probleemid – VIDEO

Sarnased Uudised

Aavo Pikkuus - Aarne Timusk kiiruskatsel. Foto Heikki Järlik
Kurvilise tee legendid

Eesti ainus rallisõitjast Olümpjavõitja – Aavo Pikkuus – Kurvilise tee legendid

26 01, 2023

...

Georg Valdek
Kurvilise tee legendid

Kas teadsid kes on Eedo Raide kaardilugeja Georg Valdek?

24 01, 2023

...

Lae veel
Järgmine
Dakari ralli liidriks asus Nasser Al-Attiyah – Audidel suured probleemid – VIDEO

Dakari ralli liidriks asus Nasser Al-Attiyah - Audidel suured probleemid - VIDEO

  • Kuum
  • Kommentaarid
  • Uued
Pierre-Louis Loubet Foto: M-Sport

Loubet tunnistas, et ei tee Tänakuga nii tihedat koostööd nagu eeldatakse

02 02, 2023
Richard Millener ja Ott Tänak Foto: M-Sport

Millener: M-Sport saab Tänakult auto kohta sellist infot, mida pole kunagi varem saanud

02 02, 2023
Ott Tänak ja Martin Järveoja võitsid 2017. aastal Sardiinias karjääri esimese MM-ralli. Foto: M-Sport

Tänakule esimese MM-etapivõidu toonud rallil on kavas maratonkatse

02 02, 2023
Robert Virvese 2023 aasta võistlusmasin

Selline näeb välja Robert Virvese 2023 aasta võistlusmasin

02 02, 2023
Robert Virvese 2023 aasta võistlusmasin

Selline näeb välja Robert Virvese 2023 aasta võistlusmasin

1
Otepää Talveralli Foto Marleen Maask

Nädalavahetus autospordis: sõidetakse Otepää talveralli ja toimub palju muudki

02 02, 2023
Ott Tänak ja Martin Järveoja võitsid 2017. aastal Sardiinias karjääri esimese MM-ralli. Foto: M-Sport

Tänakule esimese MM-etapivõidu toonud rallil on kavas maratonkatse

02 02, 2023
Pierre-Louis Loubet Foto: M-Sport

Loubet tunnistas, et ei tee Tänakuga nii tihedat koostööd nagu eeldatakse

02 02, 2023
Max McRae Foto: Press

McRae dünastia jätkub: Colini vennapoeg Max osaleb juunioride ERC sarjas

02 02, 2023

Viimased Uudised

Otepää Talveralli Foto Marleen Maask

Nädalavahetus autospordis: sõidetakse Otepää talveralli ja toimub palju muudki

lisas Kristjan Sooper
02 02, 2023
0

Ott Tänak ja Martin Järveoja võitsid 2017. aastal Sardiinias karjääri esimese MM-ralli. Foto: M-Sport

Tänakule esimese MM-etapivõidu toonud rallil on kavas maratonkatse

lisas Ralli.ee
02 02, 2023
0

Pierre-Louis Loubet Foto: M-Sport

Loubet tunnistas, et ei tee Tänakuga nii tihedat koostööd nagu eeldatakse

lisas Ralli.ee
02 02, 2023
0

Max McRae Foto: Press

McRae dünastia jätkub: Colini vennapoeg Max osaleb juunioride ERC sarjas

lisas Ralli.ee
02 02, 2023
0

Ajaloonurk

AJALOONURK: Toomas Diener & Aigar Vahelaan MOMUS 20.08.2021 Osa 2

AJALOONURK: Toomas Diener & Aigar Vahelaan MOMUS 20.08.2021 Osa 2

24 08, 2021
Päev mil kohtusid argentiinlaste kaks palavalt armastatut spordiala – jalgpall ja autoralli – VIDEO

Päev mil kohtusid argentiinlaste kaks palavalt armastatut spordiala – jalgpall ja autoralli – VIDEO

26 11, 2020
Mootorispordi kõige ikoonilisemad sponsorid

Mootorispordi kõige ikoonilisemad sponsorid

10 11, 2021
Ants Kulgevee, Tarmo Pihlap ja Joel Tammeka Foto: Mati Hiis

Kas sa teadsid kes on legendaarne Joel Tammeka? – Kurvilise tee legendid

21 12, 2022

Eksklusiivsed Ralli.ee meened

Ralli.ee must autokleebis

Ralli.ee must autokleebis

lisas Ralli.ee
03 09, 2019
2

Kui sulle meeldib ralli.ee ning...

Käsitööna valminud Ralli.ee logoga küünal

Käsitööna valminud Ralli.ee logoga küünal

lisas Ralli.ee
25 11, 2022
0

Ideaalne kink rallisõbra kingikotti! Piiratud...

Värvirõõmsad logoga päikeseprillid!

Värvirõõmsad logoga päikeseprillid!

lisas Ralli.ee
12 01, 2022
0

Kas ees on suvepuhkus, suusareis...

Märksõnad

2018Aluksne ralliautoralli-MMDakar 2023Dakar Rally 2018Egon KaurEsapekka LappiGrossi Toidukaubad Viru Ralli 2020Hyundai MotorsportJari-Matti LatvalaJMV Motors Otepää Talveralli 2021Kalle RovanperäKorsika ralliLõuna-Eesti ralliM-SportM-Sport FordMartin JärveojaMehhiko ralliMonte CarloMonte Carlo ralliNeste Rally FinlandOlerex EMV rallikrossisOliver Solbergott tänakrallikrossrally estoniaRally Estonia 2020Rally Estonia 2022Robert VirvesRoland PoomRootsi ralliSaaremaa ralliSardiinia ralliSebastien LoebShell Helix Rally EstoniaTallinna ralliThierry NeuvilleToomas TriisaTopToyotaToyota Gazoo RacingUrvo MännamaVodafone Rally de Portugal 2018WRCWRX

Tänane top

Pierre-Louis Loubet Foto: M-Sport

Loubet tunnistas, et ei tee Tänakuga nii tihedat koostööd nagu eeldatakse

lisas Ralli.ee
02 02, 2023
0

Richard Millener ja Ott Tänak Foto: M-Sport

Millener: M-Sport saab Tänakult auto kohta sellist infot, mida pole kunagi varem saanud

lisas Indrek
02 02, 2023
0

Ott Tänak ja Martin Järveoja võitsid 2017. aastal Sardiinias karjääri esimese MM-ralli. Foto: M-Sport

Tänakule esimese MM-etapivõidu toonud rallil on kavas maratonkatse

lisas Ralli.ee
02 02, 2023
0

Robert Virvese 2023 aasta võistlusmasin

Selline näeb välja Robert Virvese 2023 aasta võistlusmasin

lisas Ralli.ee
02 02, 2023
1

Otepää Talveralli Foto Marleen Maask

Nädalavahetus autospordis: sõidetakse Otepää talveralli ja toimub palju muudki

lisas Kristjan Sooper
02 02, 2023
0

Kuu top

Kuvatõmmis videost

Otti ja Martinit tabas M-Sport Ford Puma testil ootamatu üllatus – VIDEO

lisas Ralli.ee
09 01, 2023
1

M-Sport Monte Carlo 2023 Foto. M-Sport

Wilson tunnistas, et M-Sport teeb Tänaku nimel suure ohverduse

lisas Ralli.ee
18 01, 2023
1

Carlos Sainz peale õnnetust Dakaril Foto: Getty Images

Carlos Sainzi Dakari avarii kohutavad tagajärjed selgusid haiglas!

lisas Ralli.ee
17 01, 2023
0

PILDID: Pealtvaatajad tegelesid Monte Carlo rallil raja ääres millegi muu kui võistluse jälgimisega

PILDID: Pealtvaatajad tegelesid Monte Carlo rallil raja ääres millegi muu kui võistluse jälgimisega

lisas Ralli.ee
20 01, 2023
0

Kuvatõmmis videost

Vaata kuidas Ott Tänak Ford Pumaga Monte Carlo ralliks valmistus – VIDEOD

lisas Ralli.ee
07 01, 2023
0

  • Kontakt
  • Meist

© 2023 RS Meedia OÜ

No Result
View All Result
  • WRC
  • Dakar
  • Ajaloonurk
  • Ralli
    • ERC
    • Eesti Autoralli
    • Rallisprint
    • Rahvasport
    • Autoralli Mujal Maailmas
  • Autokross
    • Uudised
    • Punktitabel
    • Sõitjad 2019
  • Rallikross
  • Persoonilood
    • Kaardilugemise Õpik
  • Galerii
    • Ralli
    • Rallikross
    • Autokross
    • Jäärada
  • Videod
    • Autoralli Videod
    • Crashid ja muud Videod
    • Dakari videod
    • Jääraja Videod
    • Rallikrossi Videod
    • WRC Videod
  • Pood

© 2023 RS Meedia OÜ

Tere Tulemast Tagasi!

VÕI

Logi Sisse

Unustasid Parooli?

Taasta parool

Parooli lähtestamiseks sisestage oma kasutajanimi või e-posti aadress.

Logi Sisse
wpDiscuz
0
0
Meile meeldiks kuulda teie arvamust, palun lisa kommentaarx
()
x
| Vasta
Ralli.ee kasutab küpsiseid. Selle veebisaidi kasutamist jätkates annate nõusoleku küpsiste kasutamiseks. Kasutajatingimused.
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Tuvastati Ad-Blocker :(((

Palun toetage meid lubades reklaamide esitamine sellel veebilehel. See aitab meil ralli.ee veebilehte ülal pidada. Sisu vaatamiseks keelake reklaamiblokeerija ja värskendage lehte!

Sulge teade Värskenda