5. jaanuaril sai Saudi Araabias alguse legendaarne Dakari rallimaraton. Lisaks uuele riigile ja uuele mandrile läheb võistlus ajalukku uute osalejate, uue tehnika ja muudetud reeglitega. Alljärgnevalt ülevaade sellest mida võiksid teada sellest kuulsast rallist.
Araabia poolsaar on legendaarse Dakari ralli ajaloos kolmas toimumiskoht pärast klassikalist marsruuti Pariisist Dakari ja ka aastakümnete pikkust tiirutamist Lõuna-Ameerikas.
Saudi Araabia ise on selle Aasia poolsaare suurim riik. Ta on maailmas pindalalt 12. kohal ja ületab selle näitaja järgi umbes neli korda Prantsusmaad. Tõsi, peaaegu kogu riigi territoorium on kõrb, seetõttu ei tasu oodata erilist loodusmaastiku mitmekesisust. Enamus on liivad, luited ja kohati ka kivid.
Aprillis, kui toimumiskoht välja kuulutati, väljendati kahtlusi ka Saudi Araabia avatuse suhtes turistidele ning ka selles osas, kui mugavalt naised saavad selles konservatiivses riigis end tunda: nii osalejad kui ka pealtvaatajad. Viimaste kuude jooksul on võimud siiski teinud mitmeid otsuseid, mille eesmärk on lihtsustada riiki külastavate turistide tegevust.
Nõrgendati ka lääneliku tsivilisatsiooni jaoks tavapäraseid naiste õigusi piiravaid seadusi ja tühistati kõige ebameeldivamad reeglid. Näiteks nüüdsest lubatakse Saudi Araabias meestel ja naistel isegi ühe sissepääsu kaudu restoranidesse siseneda.
Marsruut
Eelmisel aastal ei suutnud Dakari korraldajad korraldada võistlust algsel marsruudil, mis pidi läbima mitut riiki ja olid sunnitud korraldama ralliraja eranditult Peruus. Selle tulemusel vähendati võistlusdistantsi märkimisväärselt ning endistest mitmesugustest maastikest ja kliimavöönditest jäi alles üks kõrb.
2020. aastal on ralli marsruudi kogupikkus 7856 kilomeetrit, millest 5000 on kiiruskatsed. Neist viie pikkus ületab 450 kilomeetrit.
Tõsi, eelmise aasta miinus jääb alles – nagu juba mainitud, ei sära Araabia poolsaar mitmesuguste loodusmaastikega. Kui uus asukoht jääb kestma, muutub Dakar lähiaastatel eranditult liivavõistluseks. Klassikaline võistlus oli aga kuulus peamiselt Lääne-Aafrika Sahara kõrbes toimunud võistluse poolest.
2020 aasta marsruut:
Reeglid
Korraldajate soov on vähendada lõhet kogenud sõitjate ja algajate osalejate vahel. Teoreetiliselt tähendab uus asukoht juba seda, et kõik on alguses päris võrdsetes oludes. Ülesanne otsustati siiski veelgi keerulisemaks muuta.
Nüüdsest väljastatakse rajalegend kaardilugejatele ja sõitjatele alles 15 minutit enne kiiruskatse algust. Teisisõnu ei õnnestu enam kogemuste põhjal teha olulisi muudatusi rajalegendis.
Veel üks oluline uuendus reeglites on “jokker”, mis võimaldab katkestanud sõitjatel naasta võistlusele. Seda saavad kasutada kõik ühe korra ja naasjad klassifitseeritakse eraldi kategooriasse “DAKAR EXPERIENCE”. Kõik see tehti selleks, et meistrivõistluste uustulnukad ei langeks mitte kohe välja, vaid saaksid jätkata ja hankida uusi kogemusi tulevasteks aastateks.
Mootorratta- ja ATV-klassi liidrite jaoks muutub elu vastupidi keerukamaks. Nende teine ja kolmas kiiruskatse ühendatakse nii öelda “Supermaratoniks”, kui varustuse parandamise aeg pärast teise katse lõppu on piiratud vaid 10. minutile. Ja see hõlmab ka rehvivahetuse aega. Eesmärk on sama: vähendada lõhet kogenud ja vähem kogenud osalejate vahel.
Dakari ralli 2020 testikatse