Peagi möödub 35 aastat sellest ajaloolisest laupäevast (23.05.1986), kui sai teoks esimene Lada autode rahvusvaheline ralli. Rajale lubati 42 võistlusautot ning sõideti Harju, Rapla ja Paide rajooni teedel.
Ralli kogupikkus oli 442.9km, millest kuusteist kiiruskatset kogupikkusega 136.1 km. Võistlusrada vastas Rahvusvahelise Autospordi Föderatsiooni (FIA) nõuetele.
Võib julgelt väita, et kohal olid maailma kiireimad LADA piloodid. Kõva häält tegi igas võimalikus kohas soomlane Harri Väänänen, kes lubas ”kalendriga” ära teha kõigile neuvostoliitto meestele ja võidukarikatele võis väidetavalt juba tema nime ära graveerida. Isegi oma stardinumbri (#2) oli ta saanud tänu oma bravuuritsemisele. Etteruttavalt võib öelda, et finišijoont ületades ei olnud tulemus nii nagu tema lootis ja soomlane pidi piirduma seitmsenda kohaga.
Esmakordselt sai ka Eestimaa pinnal näha kahte Lada Samara 2108 ralliautot, mida taltsutasid venemaa rallisportlased. Kui arvata võiks, et uudsed esiveolised Samarad võiksid edestana toonaseid tagaveoliseid “puškasid”, siis nii see ei olnud.
Esimesed 2 katset olid lühikesed asfaldikatsed ja kolmas oli lühike (3.2 km) kruusakatse. Kuna tippude masinad olid suhteliselt võrdsed ja aega mõõdeti toona vaid täissekunditega, siis peale kolme kiiruskatset olid esimesed kuus meeskonda kuue sekundi sees – liidrid (vennad Bolšihhid ja Raido Rüütel/Tõnu Vunn) olid täpselt sama ajaga.
Kuigi neist kumbki ei võitnud neljandat katset, sõitsid nad välja ikkagi identse aja ja kaksikjuhtimine jäi endiselt kehtima täpselt võrdse ajaga.
Viiendal katsel tegi kõva sõidu Bolšihh, kui võitis Rüütlit 10-ne sekundiga. Nobeda sõiduga olid kolmandale kohale tõusnud Eedo Raide/Georg Valdek, kes kaotasid kaksikvendadele nüüdseks 14 sekundit.
Kuuendal katsel võttis Rüütel Bolšihhilt 5 sekundit tagasi, aga sellel katsel jäid 32. kohale senised poodiumimehed Raide/Valdek, kelle autol juhtus harva ettetulev õnnetus – teine käik kiilus kinni ja pikal kiiruskatsel kaotati võitjale Metsale 1 minut ja 16 sekundit ning langeti kokkuvõttes 16. kohale. Käigukast saadi korda, edasi tehti raju sõitu ja lõpuks jõuti koguni viiendaks.
Esimese ringi lõuks oli südi sõiduga kolmandaks tõusnud vennad Metsad.
Esikolmik peale üheksat kiiruskatset:
1. Vennad Bolšihhid
2. Rüütel/Vunn +5
3. Vennad Metsad +13
Teise ringi esimesel katsel (10) vähendasid mõlemad Eesti rallipaarid vahet Bolšihhidega ning Rüütli kaotus venelasetele oli vähenenud vaid kahele sekundile.
11 katse lõi aga kaardipaki taas pisut sassi. Nimelt purunes vendadel Metsadel esirehv, mille tõttu langeti esikolmikust 17-le kohale (+3.37) Metsad vahetasid küll purunenud rehvi, kuid vigastatud esisild ei võimaldanud kiiruskatsel enam kiiresti sõita.
Tänu Metsade intsidendile tõusid paljud mehed ühe koha võrra ja kolmandale kohale olid jõudnud Raissar/Talvar, kes kaotasid liidritest Bošihhidele 36 sekundit. Venelastest kaksikvendadest jäid aga vaid sekundiga maha Rüütel/Vunn.
Kui Metsad langesid konkurentsist ja tandem Bolšihh – Rüütel müttasid omaette, siis nende selja taga käis aga armutu võitlus kohtadele 3.-5.
3.Raissar +36
4.Raidam +46
5.Pikkuus +47
(kaotus liidrile sekundites)
Järgmisel, arvult 12. katsel näitas aga Bolšihh Rüütlile hambaid ja edestas teda sel katsel 12 sekundiga – üldarvestuses kaotas Rüütel nüüd talle +13 sekundit.
12. katse oli ühtlasi ka kogu ralli pikim ja keerukam (Matsimäe 22.84 km) aga ometi suutis tagantpoolt tulev Raide/Valdek, kes mäletatavasti olid hädas käigukasti probleemidega, sõita välja katse võiduväärilise aja, mis oli täpselt sekundiliselt sama Bolšihhidega.
Üha rohkem läks hoogu olümpiavõitja Aavo Pikkuus/Aarne Timuski ekipaaž. Selle katsega tõusid nad mööda (neljandaks) Ivar Raidam/Maano Mardisalust. Veel enam, nende poodiumi-isu kasvas, kui Tuhala katsel sõideti koos võiduaeg Rüütel/Vunniga ja nad olid vaid 8 sekundi kaugusel kolmandat kohta hoidvast Raissar/Talvarist.
Teades Pikkuusi ei saanud see asi nii jääda ja oodata oli kõva lahingut. Eelviimasel katsel keerati aga auto kummuli ja poodim oligi läinud, kahjuks lõppes sellega ka kogu ralli.
Ka viimasel lühikesel Pirita asfaltkatsel ei keeranud Bolšihhid tuure maha ja võitsid ka selle katse ning kogu ralli suhteliselt turvalise edumaaga Rüütel/Vunni ees (+12), kui silmas pidada kogu ralli kulgu, kus vahed esimestega olid nullilähedased.
Ralli lõppseis:
1.Vennad Bolšihhid
2.Rüütel/Vunn +12
3.Raissar/Talvar +54
42-st alustanust lõpetas ralli 31, mis oli küllaltki kõrge protsent.
Kokkuvõtteks tahaksin öelda, et see ralli oli täielik revolutsioon selles maailmas, kuna oli veel nõukogude aeg ja siia toodi viie erineva maa LADA-rallipiloodid.
Täpsed katseajad on nähtavad eWRC andmebaasis:
https://www.ewrc-results.com/results/42107-lada-rally-1986/