Autospordi pealtvaatamine on üks asi, ise auto rooli taha istumine hoopis midagi muud! Eestis on autospordi proovimiseks üpris palju võimalusi: 24 erinevat rada pea igas Eesti piirkonnas. Samuti ei tule puudust autospordientusiaste ühendavatest klubidest ja seltsidest, kuid tuleb tunnistada, et kindlates piirkondades napib avalikke võimalusi autospordi nautimiseks.
Portaali kasiinodeestis.ee autospordiaustajad räägivad, millised on parimad ja kõige kehvemad piirkonnad füüsilise autospordi harrastamiseks ning tutvustame ka viimastel aastatel populaarsuses tõusnud alternatiivi ehk e-sporti.
Autospordi füüsiliseks harrastamiseks on parimad piirkonnad Tallinna lähiümbrus, Lääne-Virumaa ja Raplamaa
Eesti Spordiregistris leiab sektsioonis “autosport” ringi vaadates üles kõige enamate spordiorganisatsioonide ja spordiobjektidega alad. Organisatsioonide arvukuse osas teevad teistele pika puuga ära Tallinn, Lääne-Virumaa ja Raplamaa, kus asub vastavalt 8, 7 ja 6 autosportlasi ühendavat kogukonda. Radade osas on teistest piirkondadest parema valikuga 4 objektiga Harjumaa ja 3 objektiga Võrumaa.
Kuigi eesootavad spordivõistlused keskenduvad pigem spetsiaalselt võistlemiseks ümberehitatud autode võiduvõtmisele, toimub regulaarselt ka nö rahvarallisid, kus saavad sõiduoskuse proovile panna erinevatesse arvestusklassidesse kuuluvate masinate omanikud. Näiteks toimub Saaremaal 11–12 juulil Island Of Pets Kihelkonna rahvaralli, kus saavad osaleda B-kategooria juhiloa ja rahvaspordi litsentsi omanikud. Rahvarallil jala soojaks vajutamine annab hea ettekujutuse sellest, mida rallitamine endast tegelikult ette kujutab ning lubab hinnata, kas tegemist on perspektiivika hobiga.
“Kuivad” maakonnad: Ida-Virumaa, Järvamaa ja Põlvamaa
Spordiregistris on ka ridu, mis on kas täiesti või peaaegu tühjad – Ida-Virumaa, Järvamaa ja Põlvamaa on alad, kus pole tegevusest teada andnud ükski autospordile keskenduv spordiühendus. Järvamaal asub siiski kaks kardirada – Aravete Kardi- ja Vabaajakeskus ning Veskisilla kardirada – seega ei pea Järva inimesed päris põua käes kannatama, kuid Ida-Virumaa ja Põlva kandi inimesed peavad rajal rallitamiseks kodukandist lahkuma.
Täpselt nädal peale Kihelkonna rahvarallit, 18. juulil, toimub Aravere rajal Kardispordi EMV etapp – eestlaste lemmikuks ja Baltimaade parimaks kardirajaks peetav kardirada on võistluseks ideaalne valik. 1001 meetri pikkusel rajal saab kiireid kardiringe teha ka võistlusvälisel ajal – kaasa tuleb võtta sularaha (20 eurot sõidu kohta) ja hea tuju, raja meeskond panustab omalt poolt turvavarustuse ja reeglite selgitamisega.
Virtuaalne alternatiiv: e-ralli
Klassikalise autoralli ja kardiralli kõrvale on Eestis 2020. aastatel tekkinud ka profitasemel e-autosport. Virtuaalset rallit peetakse reaalseid autosid ja ralliradasid kasutavas videomängus EA SPORTS WRC. Videomängus saab virtuaalselt läbida tuntud WRC-radasid, nende seas on ka Rally Estonia virtuaalversioon. E-rallitamiseks sobib nii arvuti kui konsool ning kuigi mängus on VR-tugi autentsema elamuse tagamiseks täiesti olemas, pole vaja hankida spetsiaalset VR-peakomplekti.
E-ralli on tavalise autospordiga võrreldes ligipääsetavam, odavam ja paindlikum – “autorooli” saab istuda otse mängumasina taga, võistlustel osalemisel pole vaja arvestada transpordikulude ega osalustasudega. Eesti Virtuaalse Autospordi Liit korraldab juba alates aastast 2021 e-ralliseeriaid, mille käigus selgitatakse välja Eesti parimad küberrallijad. 2025. aasta hooaeg on küll alanud, kuid liitumine on endiselt lubatud – 13 etapist on seni toimunud 8, peale suvepuhkust saab meistrivõistlusel kätt proovida etappidel:
- Rally Poland
- Rally Latvia
- Rally Chile
- Central European Rally
- Rally Japan
Võistluse ajakava on saadaval Eesti Virtuaalse Autospordi Liidu kodulehel ning iga etapi läbimiseks on aega kaks nädalat – sarnast paindlikkust ei tule füüsilistel spordialadel kunagi ette.
Kuidas autospordiga alustada
Füüsilise autospordi kohta leiad rohkelt infomaterjali Eesti Autospordi Liidu kodulehelt, sealhulgas juhendeid, määruseid, eesootavate sündmuste kalendri ja värskemad spordiuudised. E-autoralli populariseerimise eest seisab Eesti Virtuaalse Autospordi Liit, mis korraldab võistluseid ning reguleerib võistlustel osalemise korda. Kahjuks on algajatele mõeldud “õpetuste” leht parasjagu tühi, kuid videomängu sisse ehitatud õpetusringid aitavad e-rallis jalad kindlalt maha panna.