Autoralli neljakordne maailmameister Tommi Mäkinen tõmbab taas sõiduülikonna selga ning naaseb aastakümnete pikkuse pausi järel kiiruskatsetele, täites jaanuaris toimuval Soome meistrivõistluste avaetapil Mikkelis nullauto rolli.
Tagasituleku seeme külvati eelmisel talvel, kui 61-aastane soomlane tegi midagi, mis pani vere taas vemmeldama. Ta ajas oma garaažist välja Toyota Yaris WRC – sellesama masina, millega Ott Tänak 2019. aastal maailmameistriks krooniti – ja viis selle jäärajale.
„Käisime autosid tuulutamas ja sealt see mõte tuli,“ tunnistas Mäkinen. „Eriti kui on hea talveilm ja Mikkeli vinged teed, siis on see mõnus energiasüst.“
See energiasüst viib selleni, et 17. jaanuaril 2026 istub Mäkinen taas ametlikult WRC-auto rooli. Ta täidab nullauto ülesandeid, kontrollides rada vahetult enne võistlejaid. Tänaku hindamatut tiitliautot ta siiski Mikkeli metsade vahele ei vii – selleks puhuks toob ta starti teise, täpselt samasuguse garaažis seisva Toyota Yaris WRC ehk siis Puuppolas ehitatud testiauto.
Mäkinen pole pärast 2016. aastat nende autodega nendel teedel sõitnud, kuid ootusärevus on suur. „Need viimase põlvkonna WRC-autod on lihtsalt nii vägevad, et juba ainuüksi seetõttu pakub nendega sõitmine huvi,“ räägib Mäkinen.
Ta meenutab Toyota naasmist WRC-sarja erilise soojusega. Tema käe all sündinud Yaris WRC, millega Tänak, Martin Järveoja ja hiljem Sébastien Ogier tiitleid võitsid, esindab soomlase jaoks ralliajaloo tipphetke.
„See oli minu arvates WRC-maailma kõige ägedam suund,“ hindab legend. „Eelmised autod olid tunduvalt taltsamad, aga neile anti jõudu juurde ja panustati aerodünaamikasse. Mida kiiremini sõidad, seda kõvemini surub auto end vastu maad. Autodel on mingi 400 hobujõudu ja nendega saab ka rahulikult sõita, aga kiiresti on ikka mugavam.“

Karm kriitika Saudi Araabia etapile
Lisaks talvisele ootusele jagus Mäkinenil palju kriitikat ka WRC-sarja praeguse suundumuse kohta. Eriti teravalt jäi talle hambusse hooaja lõppvaatus Saudi Araabias, mida ta nimetab sõitjate jaoks „maailma tobedaimaks võistluseks“.
„Sõitjad vahetasid ühe ralli jooksul sama palju rehve kui terve hooaja peale kokku. Tean poiste tundeid rooli taga, see polnud kindlasti lihtne,“ kritiseeris Mäkinen.
Tema hinnangul on sealsed olud tänapäeva ralliautodele liiga karmid ja sobivad pigem Dakarile. Just selle katsumusega sai läbi ka kahe maailmameistri, Kalle Rovanperä ja Ott Tänaku teekond rallis.„Õnneks tuleb uusi sõitjaid kogu aeg peale. Nii on see alati olnud – endised lähevad ja uued tulevad asemele,“ nentis ta.
Mikkelis saab aga nautida vana kooli talverallit. Mäkineni sõnul on just talv selliste autode jaoks parim aeg, kuna lumi ja jää ei lõhu tehnikat nii nagu kruus. „Lumi, piigid ja sobiv päikesepaisteline külmapäev – siis oleks Mikkelis tõeline nauding sõita,“ unistas meister. „Talve tulek kipub küll veidi viibima, kuid loodame, et see ikka tuleb.“
















