Eesti aja järgi neljapäeval kell 11.52 antakse Jaapanis Toyota linnas start autoralli MM-hooaja 2024 viimasele etapile. Jaapanis selguvad ka tänavused tootjate, pilootide, kaardilugejate ja WRC2 klassi maailmameistrid.
Tõusva päikese maal läheb starti 44 võistluspaari, kellest kaheksa sõidavad hübriidajamitega varustatud Rally1 autodega, mille osas teatas Rahvusvaheline Autoliit FIA möödunud nädalal, et sellistele autodele jääb tänavune hooaeg viimaseks ja tuleval aastal võisteldakse taas vaid sisepõlemismootorite jõul.
Viimaseks jääb võistlus ka Itaalia rehvitootjale Pirelli, kes olnud MM-sarja rehvipartner alates aastast 2021 ja hetkel kasutusel olevale punktisüsteemile.
Eestlased Jaapani MM-rallil
Esimene Jaapani MM-ralli sõideti aastal 2004 ja esimeste võitjatena läksid ajalukku Petter Solberg / Phil Mills. Eestlastest oli sellel võistlusel stardis Markko Märtin, kes sõitis koos Michael Parkiga välja kolmanda koha. 2007. aastal olid PWRC arvestuses stardis Martin Rauam / Kristo Kraag ja esiveolise Suzuki Swift S1600 autoga Urmo Aava / Kuldar Sikk, kes ka klassivõidu võtsid. Aasta hiljem oli taas Jaapanis stardis Rauam, kuid sel korral istus tema Mitsubishi kõrvalistmel tänane üks Rally Estonia eestvedajatest Silver Kütt.
Jaapani MM-ralli nö. esimene tsükkel sai läbi 2010. aastal ja sellega ka Jaapanis Obihiros ja Sapporos sõidetud kruusarallide ajastu. Algselt oleks pidanud Jaapani ralli MM-kalendrisse naasma aastal 2020, kuid Covid-pandeemia lükkas selle kahe aasta võrra edasi.
Ott Tänak / Martin Järveoja aitasid 2022. aastal esmakordselt Jaapanis asfaldil sõidetud etapil Toyota tagahoovis võtta Hyundail kaksikvõidu, sõites välja senise eestlaste parima tulemuse ehk teise koha. Möödunud aastal sõideti Jaapani ralli väga rasketes tingimustes, kus oli nii päikest, vihma kui lund. Kui Toyotad tegid vigade paranduse ja võtsid koduteedel kolmikvõidu, siis Ford Puma Rally1 autol sõitnud Tänak / Järveoja lõpetasid mulluse võistluse kuuendal kohal.
Tänak / Järveoja on küll tiitliheitluses, kuid vajavad selle võitmiseks konkurentide ebaõnne
Nii tootjate MM-liider Hyundai, kui ka neist 15 punkti kaugusel olev Toyota saadavad Jaapanis starti kolm võistluspaari. Lõuna-Korea autotootja meeskonna juht Cyril Abiteboul sõnas võistluse eel, et MM-liidrid Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe eelseisva võistluse eesmärk on kindlustada esimene MM-tiitel ja neist 25 punkti kaugusel olevad Tänak / Järveoja teist rallit järjest Hyundai i20 N Rally1 autos istuvad Andrea Mikkelsen / Torstein Eriksen peavad hakkama saama tugeva Toyota kolmiku – Elfyn Evans / Scott Martin, Sebastien Ogier / Vincent Landais ja Takamoto Katsuta / Aaron Johnston vastu, et kindlustada Hyundaile ajaloo kolmas tootjate MM-tiitel.
Kindlasti on oma sõna sekka öelda ka M-Sporti duol Adrien Fourmaux / Alexandre Coria ja Gregoire Munster / Louis Louka, kellest tõenäoliselt esimeste jaoks jääb see viimaseks ralliks Ford Puma Rally1 auto roolis.
Nagu eelpool mainitud, siis viimasena sõidetud Kesk-Euroopa ralli võitnud Tänaku / Järveoja kaotus meeskonnakaaslastele on viimase etapi eel nii suur, et sellest seisust tiitli võitmiseks on vaja enda poolt ideaalset nädalavahetust ja lisaks konkurentide ebaõnne.
“Jaapani ralli on veel üks päris väljakutseid pakkuv sündmus ja ilmselt üks raskemaid, mille oleme asfaldil teinud. See on kindlasti kõige aeglasem asfaldiralli, millel oleme sel aastal võistelnud, sest see on igal pool väga käänuline, kitsas ja enam-vähem aeglane. Koos pinnamuutuste ja üldiste väljakutsetega on see keeruline võistlus. Jaapan on kõigi meistrivõistluste jaoks ülioluline, seega plaanime kindlasti teha kõik endast oleneva ja anda endast parim. Olukorras, milles me meistrivõistlustel oleme, ei saa me end tagasi hoida. Teame, et Toyota läheb püüdma maksimumi ja punktide vahe on üsna väike, seega peame kindlasti võitlema, et oma eduseisu hoida. Kõik me peame tegema oma parima töö ja astuma võitlusrežiimi, et anda endast parim,“ võttis Tänak hooaja viimase etapi eel mõtted Hyundai pressiteate vahendusel kokku.
Kui ralli üldarvestuses on Toyota võistlejad heitlemas tootjate MM-tiitli ja koduteedel sõidetava rallivõidu nimel, siis Toyota GR Yaris Rally2 autoga on eesootaval rallil võimalus endale kindlustada karjääri esimene WRC2 klassi MM-tiitel soomlastel Sami Pajaril / Enni Mälkönenil, kellel on Jaapanis konkurentsi pakkumas 17 võistluspaari.
Kokku võistlejaid Jaapanis ees ootamas 21 kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 302,59 katsekilomeetrit. Koos ülesõitudega on kogu distantsiks 1017,19 km. Hoolduspark asub Toyota staadionil ja võistluskeskus Toyota Sky hallis.