Mõned vastasseisud kestavad aastaid ja jäävadki lahenduseta. Nii näib juhtuvat ka Sébastien Loebi ja Rahvusvahelise Autospordiliidu (FIA) vahel. Ei ole tegemist draamaga, avalike rünnakute ega ägedate pressikonverentsidega – lihtsalt rida küsitavaid otsuseid, mis jätavad ebamugava tunde. Alates 2025. aasta Dakari rallist ei ole fraas “Loeb vs FIA” enam lihtsalt kõlav pealkiri, vaid pigem kogu hooaja sümbol.
Kõik algas 2025. aasta jaanuaris. Loeb, kes võistles Dakaril Dacia meeskonnas, tegi kolmandal etapil tõsise avarii. Auto sai kõvasti kannatada ja Loeb ise samuti, kuid ta soovis siiski jätkata. FIA otsustas teisiti.

Võistluse ametnike hinnangul oli auto seisund liiga ohtlik, et taas rajale minna. Loeb, keda peetakse üheks ausamaks ja professionaalsemaks sportlaseks, ei mõistnud seda otsust – tema sõnul oli tal raske sellega leppida. Ta ei nõudnud erikohtlemist, vaid tahtis lihtsalt lõpetada alustatud töö. Keeldumine tundus paljudele arusaamatu.
Ent veelgi kummalisemaks muutus olukord kuu aega hiljem Abu Dhabi Desert Challenge’il. Järjekordne avarii, taas soov viimasele etapile naasta – ja taas FIA keeldub. Kaks keeldu järjest mõne nädala jooksul piloodile, keda ei saa kuidagi vastutustundetuks nimetada? Ettevaatus on mõistetav, kuid kuskil jookseb piir. Kas tegemist on ülereageerimisega? Liigse bürokraatiaga? Või on FIA muutunud nii jäigaks, et kaotanud suutlikkuse olukordi paindlikult hinnata?
Samas, pilk kõrgemale ei sisenda samuti palju lootust. Detsembris 2025 toimub FIA presidendivalimine. “Valimine” on aga siinkohal tugevalt öeldud – süsteem on nii suletud, et teise kandidaadi esitamine on praktiliselt võimatu.
Carlos Sainz? Astus kõrvale, kuna ei saanud piisavat toetust. Tim Mayer? Samuti loobus, sest süsteem ei võimaldanud reaalset kandideerimist. Kandidaadilt nõutakse terviklikku nimekirja – Senati president, piirkondlikud asepresidendid, kvalifitseeritud isikud – ja samas ei tohi üks inimene esineda kahes erinevas nimekirjas. Seega kuna Lõuna-Ameerika asepresidendi kohale loetakse „kvalifitseerituks” ainult üks inimene, Fabiana Ecclestone, ja ta on juba Mohammed Ben Sulayemi nimekirjas, muutub igasugune konkureeriv kandidatuur reaalselt võimatuks.
Ben Sulayem jätkab seega sisuliselt konkurentsita. Tee on vaba, takistusi pole.
Selles valguses tekib õigustatud küsimus – kas Loebi puhul tehtud otsused tulenevad tõesti rangest ohutuspoliitikast või peegeldavad nad hoopis olukorda, kus FIA on muutunud niivõrd lukustatuks ja jäigaks, et kaotab oskuse eristada reeglit mõistusest?
Ja mis saab 2026. aasta Dakari rallil? Kas Sébastien Loeb saab lõpuks võimaluse võidelda lõpuni või jääb ta taas reeglite hammasrataste vahele?
Vastuse sellele saame juba veidi enam kui kuu aja pärast.


















