Keenias toimunud WRC Safari ralli tõi autoralli MM-sarja ainulaadse protesti: kiiruskatsete lõpus valitses erakordne vaikus. Tavapärase emotsioonide tulva asemel hoidusid sõitjad intervjuudest või rääkisid vaid oma emakeeles. See vaikimine ei jäänud märkamata – ja just see murdis lõpuks ka FIA vaikuse.
Kiiruskatsete lõpus valitsenud vaikus – kus tavaliselt kuuleb emotsionaalseid reaktsioone – ei olnud juhuslik. See oli läbimõeldud samm, mille eesmärk oli saata selge sõnum FIA-le pärast Adrien Fourmaux’ trahvimist ropendamise eest Rootsi ralli lõpuintervjuus.
FIA määras Fourmaux’le 10 000 euro suuruse trahvi, mis paljude sõitjate hinnangul ei arvestanud rallispordi spetsiifikat – olukorda, kus sõitjailt oodatakse intervjuud kohe pärast pingelisi ja adrenaliinist laetud katseid. See tõi kaasa uue ühenduse – World Rally Drivers’ Alliance (WoRDA) – loomise, mis seisab edaspidi sõitjate huvide eest, sarnaselt vormel 1 GPDA-le.
„See ei ole protest. Kui me laseksime sellel olukorral jätkuda, tooks see WRC-le rohkem kahju kui need üksikud sõnad,“ ütles WoRDA eestkõneleja Julien Ingrassia Autosportile. „See ei ole poliitiline kõne – me ei võitle kellegi vastu. Me tahame spordi heaks lahendusi.“
Kuna FIA ei olnud Rootsi ja Keenia WRC -rallide vahelisel ajal ühendust võtnud, otsustasid sõitjad ühiselt, et annavad oma sõnumi vaikides – kiiruskatsete lõpus oldi kas vait või räägiti ainult emakeeles. Samas ei katkestatud suhtlust ajakirjanikega täielikult – intervjuusid anti meediaaladel ja Power Stage’i lõpus jagati kommentaare, mis keskendusid spordile, meeskondadele ja fännidele.
„Meil on nüüd liit ja me seisame ühiselt. Meil on hääl ja kasutasime seda, et alustada dialoogi FIA-ga – mida varem ei olnud,“ ütles maailmameister Thierry Neuville Keenia rallil. „Meil oli fännide toetus ja see näitas, et me ei ole üksi.“
Sõitjate ühine vaikus ei jäänud märkamata
Protestil oli mõju – FIA nõustus lõpuks kohtumisega, et arutada võimalikke muudatusi. Algul plaaniti arutelu aprilli algusesse Kanaari saartel, kuid WoRDA survel toodi see ettepoole ja esimene kohtumine toimub juba sel nädalal.
FIA märkis oma avalduses, et „oluline on hinnata olukordi juhtumipõhiselt“, kuid rõhutas, et „tarbetut ropendamist“ ei tohiks aktsepteerida. Samal ajal on FIA F1-s väljendanud mõistvamat suhtumist – seal lubatakse nüüd „kuumaverelisemat keelekasutust“, kui see pole suunatud teiste osapoolte solvamiseks.
Ingrassia usub, et WRC-s on samuti võimalik leida mõistlik kompromiss. „Oleme selgelt öelnud, et nõustume viisakuse ja eeskujuks olemise põhimõttega, aga mitte selle rakendamise viisiga. Ralli on ainulaadne ala – ja vajab ka ainulaadset lähenemist,“ rõhutas ta.
Sõitjad, kes olid kogu Keenia ralli jooksul äärmiselt professionaalsed, said WoRDA-lt tunnustuse. „Ma ütlesin neile pärast rallit, et nad võivad olla uhked – see, kuidas nad end väljendasid, oli väga väärikas,“ lisas Ingrassia.
Edasised läbirääkimised peaksid looma aluse uuele kokkuleppele, mis arvestab rallispordi eripäraga ja jätab alles selle emotsionaalse vahetuse, mida fännid armastavad. „Fännid tahavad näha higi, verd, pisaraid ja rõõmu. See ongi rallisport,“ ütles Ingrassia lõpetuseks.