Radadel ringi rallimine on kahtlemata üks adrenaliinirikkamaid spordialasid, mille nautimiseks on Eestis nii proffidele kui alles alustajatele rohkelt võimalusi. Tegemist on ühega vähestest ekstreemspordialadest, millega saab Eestis tegeleda aastaringselt – suviti radadel ja kruusateedel, talviti sisehallides ja lumevaaludes. Kui sa oled kunagi kardisõitu ja rallitamist proovinud ja tahad hobi tõsiselt käsile võtta, tulevad appi Eesti Autospordi Liit ja boonuskood.net – vaatame koos, milliste asjaoludega tuleb võidusõiduhuvi korral arvestada.
Alustame algusest: autospordiks peetavad alad
Kuna “autosport” on laialivalguv mõiste, toob Eesti Autospordi Liit oma kodulehel välja alad, mida peetakse ametlikult autospordiks:
- 4×4 offroad
- Autokross
- Driftisõit
- Kardisõit
- Kiirendus
- Ralli
- Rallikross
- Ringrajasõit
- E-autosport
Lisaks kuulub autospordi alla rahvasport ehk võistlused, millel võib osaleda tavasõidukiga, mitte alaspetsiifiliseks kohandatud masinaga. E-autosport on klassikalise autospordiga võrreldes hoopis teist masti loom, sest reaalse sõiduki juhtimise asemel toimub kogu action virtuaalselt. Rahvasport ja e-autosport on kõige algajasõbralikumad valikud, kuna hobi harrastamisega ei kaasne sama suuri väljaminekuid kui teiste alade puhul.
Dokumentatsioon ja tehnilised nõuded
Igale spordialale kehtib vastav määrustik, mis reguleerib võistlustel osalemise nõudeid ja korda. Tutvume põgusalt näiteks juunikuus toimuma pidanud kuid osalejate madala arvu tõttu ära jäänud Rapla Sprindi võistlusjuhendiga, kus on spetsiifiliselt kirjas:
- võistluse ajakava ja registreerimise kord,
- võistlusklasside kirjeldus ning nõuded, millele peab auto või juht vastama,
- võistlemise kord ja punktisüsteemi kirjeldus,
- esitatavate dokumentide nimekiri
- osavõtutoetuse määrad
Iga Eestis korraldatava autospordivõistluse eel leiab Autospordi Liidu kodulehelt rohkelt võistlust puudutavat materjali, sealhulgas ka rajakaardid, tehniliste tingimuste kogumikud ja üldkorraldust puudutavad dokumendid.
Võistlustel osalemiseks on vajalik võistlejalitsents, mille taotlemiseks tuleb konkreetse spordiala reegleid ja ohutusnõudeid läbi ja lõhki tunda. Alustaja jaoks sobib suurepäraselt harrastaja litsents, sest litsentsi saab kätte ka ilma spetsiaalset võistlusautot omamata. Harrastaja litsents kehtib kalendriaasta vältel ning litsentsiomanik võib paberi ettenäitamisel osaleda madala riskitasemega võistlustel.
Ehk kõlab üllatavalt, et ka vaid e-autospordi harrastamiseks on vajalik võistlejalitsents. E-litsents annab omanikule õiguse osaleda ainult ametlikel e-autospordivõistlustel, kõik muud võistlejalitsentsid annavad automaatselt õiguse osaleda ka sama klassi e-autospordivõistlusel.
Varustus
Varustuse ja riietuse nõudeid reguleerib eesti autospordis Rahvusvahelise Autoliidu (FIA) Spordikoodeks, kus on kirjas, millistele parameetritele peab varustus vastama. Spordikoodeks reguleerib põhiliselt ringrajasõidu, mäkketõusuvõistluste ja rallivõistlustel kasutatava varustuse omadusi:
- kaitsekiivrid peavad vastama FIA standarditele,
- sõiduriietus peab olema tulekindel, hästi istuv ning kohati kattuv,
- rahvusvahelistel võistlustel on kohustuslik pea- ja kaelatoe kasutamine,
- nahka läbistavate ehete ja metallkeede kandmine pole võistluse ajal lubatud
Iga võistluse üldkord määrab ära, millise varustusega sõitja lubatakse starti ning nõuete rikkumisel tuleb võistlus vahele jätta. Arusaadavalt pole rahvaralli varustusele kehtivad nõuded sama ranged kui rahvusvaheliste suurvõistluste omad, kuid sõitja peab tagama, et autos on olemas kõik korraldajameeskonna poolt nõutud ohutusvahendid.
Auto või masin
Autospordi Liit soovitab kasutada ühte kahest lähenemisest: ehitada tänavasõiduauto ümber võistlusautoks või osta kellegi teise poolt sobivaks putitatud sõiduvahend. Auto ostmisel tuleb veenduda, et võidusõiduautona reklaamitud masin vastab parasjagu kehtivatele tehnilistele nõuetele, sest auto omadusi reguleerivate nõuete vastu eksimine võib tähendada kulukat ümberehitust.
E-spordivõistlused toimuvad mängus EA SPORTS WRC, kus pole vaja auto ostmise või putitamisega pead vaevata, kuid tegemist pole täiesti tasuta lõbuga. E-rallimiseks vajalik mänguprogramm maksab netimängupoes Steam u 50 eurot ning autentsema elamuse saamiseks soovitavad e-sportlased algajatel hankida ka arvutiga ühendatavad pedaalid ja arvutirooli. Siiski on e-autosõit klassikalise autospordiga võrreldes tunduvalt odavam ja kergemini kättesaadav lõbu.
Mida peaks algaja veel teadma?
Võidusõidumaailma ei pea õnneks pea ees ja eurodest punnis taskutega sisse hüppama. Kui sa pole kindel, kas mõni autospordiala on sinu jaoks kutsuv, tasub ühendust võtta spordiklubide ja tiimidega, kes on valmis spetsifikatsioonidele vastavat autot välja rentima või lubama huvilistel proovisõitu teha. Spordiklubid aitavad alustajaid ka nõu ja jõuga ning tõsise autospordihuvi korral tuleb spordiklubiga liitumine kindlasti kasuks – kambakesi on alati lõbusam!