Itaalia ralliajakirjanik Andrea Gambardella analüüsis Soome MM-rallil Ott Tänakule määratud viieminutilist ajakaristust ning leidis, et ükski reegel ei sätesta täpselt, kui pikk karistus sellise rikkumise eest peaks olema. Tema sõnul tehti eestlasest sisuliselt hoiatav näide, kelle kaudu soovis FIA anda kogu sarjale selge signaali: säärane käitumine ei jää karistuseta.
Kes veel ei tea, siis intsident sai alguse Soome MM-ralli seitsmendal kiiruskatsel, kus Tänaku auto libises vihmamärjal rajal teelt välja ja tabas puud. Kahjustada said masina esiosa ning jahutussüsteem.
Peale katse lõppu peatus Tänak tavapärases rehvikontrollis kuid ühel hetkel andis auto infosüsteem tõsise ülekuumenemise hoiatuse, mis tähendas, et auto tuleb mootori kahjustuse vältimiseks kiiremas korras liikuma saada.
Kui tavaliselt seisab üks kontrolli läbiviijatest auto ees ja annab käega märku, millal võib sõitu jätkata, siis antud juhul seisis abiline auto kõrval. Tänak viipas, et tal on kiire, ja hakkas liikuma. Samal ajal tegutses parema esiratta juures teine ametnik, kes ei olnud veel oma tööga lõpetanud ja sai auto nurgalt kerge tabamuse, mille tagajärjel kriimustus tema põlv verele.
Eestlasele määrati selle eest aga ootamatult karm karistus – viieminutiline ajatrahv ning lisaks tingimuslik 35-punktiline mahaarvamine juhul, kui sarnane juhtum kordub sama kalendriaasta jooksul.
Kõigi dokumentidega tutvunud Gambardella hinnangul ei rikkunud Tänak sellega WRC reegleid, kuid ta rikkus FIA rahvusvahelist spordikoodeksit, mis kehtib kõigile kategooriatele (WRC, F1, Formula E jne). Nimelt läks eestlase tegevus vastuollu FIA rahvusvahelise spordikoodeksi artikliga 12.2.1, täpsemalt punktidega H, I ja L, mis kirjeldavad täpselt Tänaku väärkäitumist: see ei ole hall tsoon, see on selge rikkumine.
FIA-l on selliste rikkumiste puhul õigus määrata karistus oma äranägemise järgi – regulatsioon ei sätesta, kas see peaks olema 2, 5 või 7 minutit. Gambardella sõnul oli viieminutiline karistus seega sisuliselt sümboolne otsus, mille eesmärk oli panna sõitjad ja tiimid mõistma, et sarnane käitumine võib kaasa tuua tõsised tagajärjed.
Lisaks kehtib FIA määruste lisa B, mille kohaselt peavad karistused olema korraga eeskuju andvad ja heidutavad. Seetõttu lisati võimalus rakendada ka 35-punktiline mahaarvamine juhul, kui rikkumine kordub sama kalendriaasta jooksul.
Gambardella hinnangul võib just see otsus seada pretsedendi tulevikuks: “Kui sarnases olukorras määratakse näiteks vaid kaheminutiline karistus, tekitaks see palju küsimusi” Kuigi määratud karistus võis tunduda karm, rõhutab Gambardella, et selle eesmärk polnud üksnes Tänaku karistamine, vaid tugeva hoiatusmärgi andmine kogu sarjale.