FIA (Rahvusvaheline Autoliit) tehniline direktor Xavier Mestelan-Pinon avaldas, millised plaanid neil on 2027. aastal kehtima hakkavate uute WRC (World Rally Championship) reeglitega, mille avalikustamine toimub FIA Maailmanõukogu kohtumisel detsembris.
Nende uute regulatsioonide eesmärk on muuta WRC mitte ainult atraktiivsemaks ja ligipääsetavamaks, vaid ka tõsta selle konkurentsivõimet uute autotootjate ja sõitjate seas. Olulised muudatused keskenduvad autode tehnoloogiale, kulude vähendamisele ja noortele sõitjatele ligipääsu lihtsustamisele.
Peamine eesmärk: muuta autod taskukohasemaks ja noortele kättesaadavamaks
Mestelan-Pinon rõhutas, et WRC sari on viimastel aastatel muutunud liiga spetsiifiliseks ja kulukaks, mis on suurendanud vahemaad noorte ja erasõitjate võimaluste vahel võistlustel osaleda. „Tänased Rally1 autod on liiga keerulised ja kallid, mis teeb need kättesaadavaks ainult suurtele tootjatele,“ märkis ta. „Meie eesmärk on muuta need autod taskukohasemaks ja kergemini kättesaadavaks, et noortel sõitjatel ja eratiimidel oleks lihtsam pääseda kõrgetasemelisele rallivõistlusele.“
Uute reeglite kohaselt arutatakse võimalust avada homologeerimisprotsess ka sõltumatutele autoehitajatele, mitte ainult suurtele autotootjatele. See samm avaks ukse rohkematele osalejatele, laiendades konkurentsi ja suurendades osalejate arvu, mis aitaks tuua WRC-sse värsket verd.
Kulude piiramine Rally1 autodele
Üks peamisi ideid, mida FIA kaalub, on Rally1 autode maksumuse piiramine 400 000 euroni. Kuigi midagi pole veel kindlalt otsustatud, usub Mestelan-Pinon, et see on oluline samm, et muuta WRC konkurentsivõimelisemaks ja atraktiivsemaks. „Kui me tahame uusi osalejaid ligi meelitada, peame olema julged ja leidma viise, kuidas kulusid alandada,“ ütles ta. „Kulude vähendamine ei aita mitte ainult meelitada uusi osalejaid, vaid teeb ka kogu meistrisarja stabiilsemaks ja jätkusuutlikumaks.“
Mestelan-Pinon tõi välja, et Rally1 autod on tehnoloogiliselt väga arenenud, kuid nende kulud on muutunud liialt kõrgeks. „Iga 10-20 aasta tagant tuleb mootorispordis teha tehnoloogia ja kulude osas samm tagasi, et ala püsiks kättesaadav ja konkurentsivõimeline. Just seda vajame ka rallimaailmas täna,“ lisas ta.
Tehnoloogia tulevik: biokütused, hübriidid ja elektriautod
Lisaks kulude vähendamisele keskenduvad uued reeglid ka autode tehnoloogia tulevikule. Mestelan-Pinon ütles, et FIA kaalub mitmesuguseid tehnoloogilisi lahendusi, sealhulgas biokütuste ja sünteetiliste kütuste kasutamist. „Usume, et biokütused või sünteetilised kütused on hea lahendus rallile. Lisaks tahame avada reeglid mootori elektrifitseerimiseks, mis võiks tähendada hübriidlahendusi või täielikult elektrilisi autosid,“ ütles ta.
Kuigi täiselektriliste ralliautode tulevik pole veel selge, on arutelud toimumas, et elektriautod võiksid sobida lühematele rallietappidele, kus nende jõudlus vastaks sisepõlemismootoriga autodele. „Täiselektrilised autod võiksid olla realistlikud lühemate, umbes 35-kilomeetriste etappide jaoks, kus nende jõudlus on võrdne sisepõlemismootoritega autodega,“ lisas ta.
Rally2 ja Rally1 klasside säilitamine
Mestelan-Pinon rõhutas ka vajadust säilitada Rally2 klassi, mis on olnud rallimaailmas väga edukas. Kuigi FIA töötab aktiivselt Rally1 klassi tuleviku kallal, on oluline, et Rally2 jääks konkurentsivõimeliseks ja pakuks võimalusi neile, kes ei soovi või ei suuda osaleda Rally1 klassis. „On väga tähtis, et Rally2 säilitaks oma positsiooni ja võimaldaks sõitjatel võistelda taskukohasemate autodega, säilitades samas kõrgetasemelise konkurentsi,“ selgitas ta.
Lisaks on FIA arutluse all ka muudatused Rally1 autode šassiis, et muuta autod paindlikumaks ja ligipääsetavamaks erinevate autoklasside, nagu näiteks maasturite, jaoks. Mestelan-Pinon kinnitas, et Rally1 autode šassii turvalisus ja kohanemisvõime jäävad olulisteks prioriteetideks.
Tootjate meelitamine ja konkurentsivõime säilitamine
Uued regulatsioonid on võtmetähtsusega ka WRC tuleviku jaoks, et meelitada uusi tootjaid ja hoida olemasolevaid. Mestelan-Pinon tõi välja, et eesmärk on säilitada ja suurendada tootjate arvu, mitte ainult keskenduda praegustele osalejatele. „Me ei taha kaotada olemasolevaid tootjaid, kuid peame samas olema julged ja selgelt suunama tulevikku,“ rõhutas ta.
Hoolimata sellest, et FIA on pidanud arutelusid praeguste tootjatega, on oluline, et otsuseid tehtaks koostöös FIA ja WRC promootoriga. Mestelan-Pinon sõnas: „Peame olema kindlad oma suunas ja eesmärkides, et meistrivõistlusi arendada. Kui suudame tootjatele pakkuda selget ja atraktiivset visiooni, suudame tuua rallimaailma uusi tulijaid ja säilitada praeguseid osalejaid.“
Kokkuvõte: WRC tuleviku suund
Xavier Mestelan-Pinon andis selge signaali, et WRC seisab silmitsi oluliste muudatustega, mis peavad olema julged ja ambitsioonikad. Tehnoloogia ja kulude osas tehakse tagasikäik, et muuta WRC taskukohasemaks ja ligipääsetavamaks. Samas arutatakse aktiivselt ka uute tehnoloogiate, nagu elektrifitseerimine ja biokütused, kasutuselevõttu.
Peamine eesmärk on säilitada WRC atraktiivsus ja tuua juurde uusi tootjaid, säilitades samas kõrge taseme ja konkurentsivõime. Uued regulatsioonid, mis avalikustatakse detsembris, kujundavad WRC tulevikku, muutes ala kättesaadavamaks nii tootjatele kui ka sõitjatele, ja kindlustavad rallispordi pikaajalise edu.
Allikas: autohebdo.fr