Eesti vormelipiloot ja Alpine’i F1-meeskonna varusõitja Paul Aron on saanud kolm korda testida vormel-1 autot, kuid tema sõnul on praegu olulisem keskenduda võidusõiduvälistele tegevustele, et võimaluse tekkides olla selleks täielikult valmis.
“Pean rohkem keskenduma muule kui ainult sõitmisele”
„Kui varem kulus suurem osa ajast võidusõidule, siis nüüd pean ennast rohkem esitlema, olema nähtav ning tõestama, et olen piisavalt hea, et tulevikus täiskohaga F1 sõitja koht endale saada,“ rääkis 21-aastane Aron ERR-ile.
Ta lisas, et testisõidud ei ole mõeldud kiiruse parandamiseks, sest see on tal juba olemas. „Need testid on selleks, et õppida selgeks kõik muu – kui peaks avanema võimalus F1 autosse hüpata, saan keskenduda vaid sõidule, sest kõik taustaprotsessid on juba tuttavad.“
Neli kuud Alpine’is: uus kogemus ja rohkem vastutust
Aroni sõnul on Alpine’i F1-meeskonnaga liitumine andnud talle palju rohkem aimu, kuidas see maailm toimib. „Olen saanud sõita vormel-1 autoga, veetnud palju aega meeskonnaga ning õppinud paremini mõistma kogu süsteemi. Elu ise pole suures plaanis muutunud – tegelen jätkuvalt mootorispordiga, mis mulle meeldib, kuid nüüd on kõik suurem, kiirem ja keerulisem,“ kirjeldas ta oma kogemust.
Viimased kuud on möödunud tehases ja simulaatoris, kus ta on tutvunud erinevate meeskonnaliikmete ja osakondadega. „F1 meeskonnas on ligi tuhat inimest ning kui sa tahad olla osa tiimist, tuleb sul kõigiga suhelda – aerodünaamikaekspertidest kuni mehhaanikuteni.“

[the_ad id=”98121″]
Testid ja areng: rohkem kui lihtsalt kilomeetrid
Aroni sõnul on ta selle aastaga läbinud umbes 2100 kilomeetrit vormel-1 autos ning järgmised testid toovad sellele veel 500–700 kilomeetrit juurde. „Kõige väärtuslikum on aga kogemus erinevate autode ja rehvidega. Näiteks olen saanud testida ka 2026. aasta rehve, mis annab aimu, mida tulevikus oodata,“ selgitas ta.
Lisaks on ta palju aega pühendanud erinevate sõiduprotseduuride lihvimisele, et olla valmis võimaliku F1 debüüdi korral. „Kui oled küll kiire, aga stardid ei õnnestu, pole sellest suurt kasu. Seepärast ongi oluline, et kui võimalus tuleb, oleksin valmis kõiges, mitte ainult sõitmises.“
Meeskonnasisene konkurents motiveerib
F1 maailmas käib pidev võitlus kohtade pärast ning Alpine’il on mitmeid varusõitjaid, sealhulgas Jack Doohan ja Franco Colapinto. Kuid Aron näeb seda pigem võimalusena.
„Konkurents on hea, see toob inimestes välja parima. Kui oled ainus reservsõitja, võib surve olla väiksem, aga kui pead pidevalt end tõestama, siis arened kiiremini. Kui keegi teeb minust paremat tööd, on loogiline, et tema saab võimaluse – kuid ma teen kõik, et olla neist parem,“ ütles ta enesekindlalt.
[the_ad id=”109345″]
Fookus F1-l – muid sarju ei sõida
2025. aastaks ei ole Aronil plaanis üheski teises sarjas osaleda. „Olen siin selleks, et valmistuda F1 karjääriks. Esimesed kaks etappi veedan simulaatoris, kus aitan meeskonnal autot seadistada, ning alates neljandast etapist olen raja ääres,“ rääkis ta oma rollist.
Eestis tuntakse, aga fookus on sõitmisel
Kuigi Aron on viimastel kuudel palju viibinud Inglismaal, on ta siiski leidnud aega ka Eestis viibimiseks. „Siin on hea rahulik olla, treenida ja looduses sportida. Kas mind rohkem ära tuntakse? Võib-olla, aga see ei ole minu jaoks oluline – ma teen seda sporti, sest mulle meeldib võidusõit, mitte kuulsus,“ ütles ta.
Kui vähegi võimalust, siis kasutas Aron talvel ära ka Eestimaa miinuskraadid: „Iga kord, kui ilm lubas, käisin jääl sõitmas, et harjutada.“
F1 maailm on karm ja konkurentsitihe, kuid Paul Aron on valmis oma kohta sellel tipptasemel võistlusareenil välja võitlema.