Kuigi Rahvusvaheline Autoliit (FIA) on kindel, et 2027. aastal võiks autoralli MM-sarja (WRC) starti tulla koguni 20 autot, on suur küsimärk selle kohal, kui palju autotootjaid selleks ajaks üldse valmis on. Aeg tiksub ning M-Sport Fordi tiimijuht Richard Millener ütles väljaandele Autosport, et 2027. aastaks võib stardivalmis olla vaid üks tootja.
Ralli Islas Canariase nädalavahetusel tõusis 2027. aasta reeglite arutelu taas kuumaks teemaks. Pikka aega on tootjad ja tiimid oodanud selget suunda WRC tuleviku osas ning mullu detsembris andis FIA lõpuks esimese ülevaate uuest tehnilisest raamistikust.
Eesmärk on vähendada kulusid ja meelitada sarja uusi tootjaid ning autode ehitajaid..
Uute reeglite kohaselt seatakse tippautodele 345 000 euro suurune kulupiir, et arendada lihtsamat, kuid sarnase jõudlusega autot praegustele Rally1 masinatele.
Need põhineksid toruraamil ja kasutaksid Rally2 jõuallikaid ning komponente. FIA usub, et selline lahendus on teostatav ja loodab, et 2027. aastaks on võimalik saavutada 20 auto osalus.
Samas tekitab suuremat muret ajakava – kui lõplikud tehnilised reeglid kinnitatakse alles augusti lõpuks, jääb tootjatel uue auto arendamiseks vaid 16 kuud. Tavaliselt vajavad nad uue regulatsioonitsükli jaoks vähemalt 18 kuud, et auto kavandada, arendada ja testida. Millener hoiatab, et niivõrd tiheda graafiku tõttu võib 2027. aasta hooaja alguseks valmis olla vaid üks tootja.
Hetkel ei ole ükski kolmest praegusest Rally1 tiimist – Toyota, Hyundai ega M-Sport Ford – ametlikult kinnitanud osalemist 2027. aasta regulatsioonide alusel.
“FIA peab tegema oma otsused ja meie peame neid aktsepteerima, kuid mul on isiklik mure, et uus hooaeg võib alata vaid ühe tootjaga. Ja ma ei usu, et see oleks hea,” ütles Millener.
“Kui nad usuvad, et neil on piisavalt tuunijaid ja tootjaid, kellest me ei tea, siis on see fantastiline uudis.. Kuid meie jaoks on 2027. aastaks auto tootmine – olgu reeglid kinnitatud juunis, juulis või augustis – väga keeruline ülesanne.”
FIA tehniline juht Xavier Mestelan-Pinon tunnistas, et ajakava on pingeline ning osa tootjaid soovib reeglite jõustumist edasi lükata. Samas kinnitas ta, et huvitatud osapooltel on juba piisavalt infot, et projektidega alustada, ja mõned on seda juba teinud.
“Nad juba omavad vajalikke detaile. Kui nad soovivad projekteerida kogu auto esi- ja tagumise osa, siis nad saavad seda teha. Ma nõustun, et ajakava on pingeline, kuid me teame, et on tootjaid ja tuunereid, kes selle projektiga tegelevad, ning nemad paluvad meil jääda 2027. aasta plaani juurde,” ütles Mestelan-Pinon.
Kas see tähendab, et on juba tegijaid, kes uute autode arendamisega aktiivselt tegelevad? Üks on kindel – lähinädalate ja -kuude arutelud kujunevad WRC jaoks määravaks, et 2027. aastal soovitud uus algus tõelisuseks saaks.