21-aastane Eesti vormelisõitja Paul Aron istus tänavu suvel esmakordselt F1 auto rooli, kui osales kuningliku vormelisarja etapil vabatreeningul. Edasised väljavaated on reservsõitja ebakorrapärase graafiku tõttu raskesti prognoositavad, kuid Aron hindab senist hooaega kordaläinuks.
Möödunud nädalal algas vormelisõitjatel ametlik puhkus, mis tähistab ka Aroni esimesi vabu päevi sel aastal. “Kaheks nädalaks pannakse kõik asjad kinni ja töö tegemine on keelatud,” rääkis ta pühapäeval ETV spordiuudiste stuudios.
Aron tõdes, et kuigi tal oli lootus tänavu ka võistlussõitu pääseda, on reservsõitja roll Alpine’i tiimis kulgenud ootuspäraselt. “Loomulikult oli lootus, et äkki tekib võimalus ka see aasta autosse saada – aasta ei ole veel läbi, see võimalus on ikka –, aga suures pildis teadsime, et tuleb selline hooaeg, kus tuleb olla õigete inimeste ümber, hoida oma nime jutus ja kõik võimalused ära kasutada,” sõnas ta.
Juuli alguses esindas Aron Sauberit Silverstone’i GP-l ja augusti alguses Ungari GP-l, mis sai võimalikuks tänu Alpine’i ja Sauberi kokkuleppele. Ta selgitas, et info jagamine kahe konkureeriva tiimi vahel oli piiratud. “Nii palju informatsiooni mulle anti kui mul vaja oli ja sain teada mõned asjad, mida Alpine tahtis teada, aga suures pildis pärast esimest vabatrenni mind rohkem inseneride ümber ei lastud ja rohkem informatsiooni mulle ei antud,” ütles Aron.
Igapäevaselt töötab Aron Alpine’i reservsõitjana. Tema peamine ülesanne on vajaduse korral asendada põhikoosseisu sõitjat. Enamiku ajast veedab ta simulaatoris, valmistades tiimi ette võistlusnädalateks. “Reedeti olen pärast teist vabatreeningut seal kaheni-kolmeni öösel ja laupäeva hommikul lendan esimese lennuga raja äärde,” kirjeldas ta oma töökorraldust.
Kui kaugel ta on põhisõitja kohast, on Aroni sõnul keeruline hinnata. “Kes vähegi vormel-1 jälgib, teab, et seal toimub päris palju ka suletud uste taga. Väga raske on öelda, kui lähedal sinna olen, siiani on kõik läinud nii, nagu lootsime ja eeldasime,” märkis ta.
Aron, kes kuulus aastatel 2019–2023 Mercedese juunioriprogrammi, tunnistas, et F1 keskkond on talle juba tuttav. “Kui ma käin reedeti sõitjate koosolekutel, siis on muidugi väga äge neid sõitjaid ühes toas näha. Nendega juttu rääkida on väga huvitav ja natuke vaatad ka alt üles, aga kõige tähtsam on see, et kui rajal oled, siis seda tunnet ei oleks,” kinnitas ta.
Reservsõitja graafiku tõttu on tema plaanid sageli muutunud. “Tean, et pärast suvetrenni on Alpine’iga kolm vabatreeningut, nad on seda ka avalikult öelnud. Tean ise, mis radadel need peaks olema, aga kuna tiim pole seda infot välja andnud, ei tohi ma seda avalikult öelda,” sõnas Aron.
Mida Aron lisaks rääkis, vaata all olevast videost: