Autoralli MM-sarja liider Elfyn Evans tõstatas taas päevakorda kalendri tiheduse ja sellega kaasnevad probleemid. Tema sõnul on sarja ajakava liiga pingeline, jättes sõitjatele minimaalselt aega puhkuseks ja taastumiseks, mis võib lõpuks vähendada ka sportlaskarjääride pikkust.
Evans tõdes DirtFishile antud intervjuus, et kuigi ta ei soovi tingimata vähem rallisid, peab midagi siiski muutuma – olgu see siis võistluste arv või nende ajastus. „Praegune kalender vajaks mingil hetkel aastas pikemat pausi,” märkis ta. „Kui oled pidevas liikumises ja reisid palju, on keeruline säilitada vajalikku füüsilist ja vaimset vormi. Hetkel jäävad mõned olulised pausid lihtsalt puudu.”
Evansi mure ei ole üksikjuhtum. Ott Tänak nimetas üheks täiskohaga sõitmise lõpetamise põhjuseks soovist veeta rohkem aega perega. Kalle Rovanperä tõi välja, et pideva reisimise tõttu ei olnud ta kümne nädala jooksul oma koera näinudki. Need näited peegeldavad laiemat probleemi – järjestikused rallid jätavad sõitjatele väga vähe hingamisruumi.
Kuigi 14-etapiline WRC hooaeg võib tunduda mõõdukas, eriti võrreldes näiteks Vormel 1-ga, kus on 24 etappi, või jalgpalliga, kus tipptiimidel võib hooajal olla üle 50 mängu, on erinevus Evansi sõnul just puhkuste olemasolus. Teistes spordialades on selged vaheajad, mis võimaldavad sportlastel taastuda, treenida ja valmistuda uueks hooajaks.
„Meil pole sisuliselt ei suvepuhkust ega hooajavälist pausi,” selgitas Evans. „Võrreldes näiteks mägijalgrattaspordiga, kus hooaeg lõpeb oktoobri lõpus ja uus algab märtsis, või Vormel 1-ga, kus paus kestab detsembrist märtsini, algab meil uue hooaja testimine juba enne jõule.”
2026. aasta hooaeg algab taas Monte Carlo ralliga jaanuari keskel. Kuigi selle ja hooaja viimase etapi (Saudi Araabias) vahel on ligikaudu 50 päeva, täitub see aeg peamiselt testimise ja ettevalmistusega. Vormel 1-s on samal ajal 48 päeva pikkune katkestusteta paus, mis on pühendatud puhkusele.
„See on üsna ainulaadne spordiala selles mõttes,” nentis Evans. „Palju reisimist ja palju eemalolekut.”
Sama tunnet jagab ka kaheksakordne maailmameister Sébastien Ogier, kes loobus täiskohaga sõitmisest 2021. aastal. Tema sõnul aitas väiksem võistluskoormus taasavastada armastuse selle spordiala vastu. „Kui tundsin, et motivatsiooni ei jätku täiskohaga jätkamiseks, oli parim otsus võtta samm tagasi. Nii sain minna rallidele sooviga, mitte kohustusega,” rääkis Ogier. „See on unistuste töö ja seda tuleks sellisena ka hoida.”
Ogier usub, et kalendri küsimus tuleb kindlasti lähitulevikus arutlusele, eriti seoses uue WRC promootori tulekuga. „Tean, et see on üks teemadest, millele uus korraldaja tähelepanu pöörab. Vestlesin kahe pakkujaga ja see on neil kindlasti plaanis. Spordiala vajab sügavamat ümbermõtestamist, et muuta see taas tugevaks ja võib-olla ka atraktiivsemaks uuele publikule,” lisas ta.
Kokkuvõttes on sõnum selge: WRC tippsõitjad tunnevad, et praegune tempo ei ole pikas perspektiivis jätkusuutlik. Midagi peab muutuma – kas kalendris, korralduses või suhtumises.


















