2025 aasta Euroopa rallimeistrivõistluste hooaeg algas Hispaanias, kus esmakordselt võeti kasutusele tehisintellektil põhinev turvauuendus.
Tegemist on tehisintellektil, ehk AI-l põhineva turvakaameraga (AISC), mis on seni kõige kaasaegsem süsteem rallispordi turvalisuse parandamiseks ja mille eesmärk on eeskätt pealtvaatajate turvalisuse tõhustamine.
Ralli kujutab endast suurt väljakutset pealtvaatajate turvalisuse tagamisel, sest kiiruskatsed toimuvad sageli mitmekümne kilomeetri pikkustel ja raskesti ligipääsetavatel aladel. AISC on loodud selle probleemi lahendamiseks, pakkudes võistluste ametnikele reaalajas infot pealtvaatajate asukoha kohta kiiruskatsete ääres.

Süsteem on paigaldatud võistlusautodele ning kasutab tehisintellekti, et tuvastada inimesi raja ääres, sealhulgas neid, kes liiguvad ohtlikesse tsoonidesse võistluste käigus.
Kui auto läbimise ajal tuvastatakse pealtvaatajad, edastatakse ametnikele kohe hoiatused, et saaks enne järgmise võistleja starti rakendada vajalikke turvameetmeid.
Süsteemi keskmes on GPU-toega autonoomne kaamera, mis on ühendatud protsessoriga, analüüsides pilte ja määrates pealtvaatajate asukoha ohtlikes kohtades. Töödeldud andmed edastatakse ametnikele koos fotodega ohtlikest asukohtadest, võimaldades täpselt ja kiiresti hinnata olukorda ning vajadusel reageerida tänu kaasaegsele juhtimissüsteemile.
AISC annab ametnikele võimaluse riske varakult tuvastada
AISC annab ametnikele võimaluse riske varakult tuvastada ja ennetada, pakkudes reaalajas järelevalvet, mida üksnes inimtööjõuga saavutada ei oleks võimalik. Uus seade on eriti kasulik piirkondlikel ja rahvuslikel rallidel ning pärast edukaid katsetusi Euroopa meistrivõistlustel plaanib FIA süsteemi laiemalt kasutusele võtta.

FIA maanteespordi direktor Emilia Abel rõhutas, et süsteemi loomise eesmärk on esmajoones pealtvaatajate ja ka kogu spordiala kaitsmine ning et kuigi maailmameistrivõistlustel kasutatakse kõrgtehnoloogiat, tuleb turvalisust arendada ka väiksematel tasanditel.
FIA ohutusdirektor Nuno Kosta lisas, et pealtvaatajate turvalisus on rallispordi alus, ning märkis, et arvestades kiiruskatsete toimumist kaugetes ja ettearvamatutes paikades, on pealtvaatajate ohutu paigutamine nii suur väljakutse kui ka kohustus. Tema sõnul ei ole uus tehnoloogia mõeldud pealtvaatajate piiramiseks, vaid nende kaitsmiseks.
Autoralli Euroopa meistrivõistluste sari jätkub 9-11 mail sõidetava Ungari ERC etapiga.