Kahekordne autoralli maailmameister Marcus Grönholm ei jõudnud ralliradadele tavapärast teed pidi. Tema teekond tippu sai alguse pärast rasket vigastust krossirajal, mille järel tunnistati ta invaliidiks – see tõi kaasa kindlustusraha, mis aitas käivitada tema rallikarjääri.
Grönholm, kes krooniti maailmameistriks 2000. ja 2002. aastal, keskendus nooruses hoopis motokrossile, kuigi tema isa Ulf Grönholm oli edukas rallisõitja.
Isa traagiline hukkumine liiklusõnnetuses, kui Marcus oli vaid 13-aastane, mõjutas poja esialgset spordivalikut.
„Alustasin krossisõiduga juba enne isa surma. See oli mulle südamelähedane, kuid põlvevigastus sundis mind selle ala maha jätma,“ rääkis Grönholm Soome väljaandele Iltalehti.
Pärast vigastust pidi Grönholm sportlaskarjääri lõpetama, kuid tema kehtiv spordilitsents võimaldas saada kindlustushüvitist.
„Mul oli loomulikult olemas kohustuslik võistluslitsents, millega kaasnes kindlustus. Kui vigastus jättis mulle invaliidsuse, sain selle eest hüvitise. Kindlustusfirma maksis mulle 15 000 marka. Raha tuli mu kontole ja ma läksin ostsin ralliauto. Auto maksis 7 000 marka.,“ meenutas ta oma ootamatut karjääripööret.
„Võib öelda, et õnnetus osutus õnnistuseks. Ma poleks ise tahtnud krossisõitu lõpetada, see meeldis mulle väga. Aga vigastus oli liiga tõsine,“ tunnistas Grönholm.
Kindlustusrahade eest ostetud auto oli „selline vana Escort“, Ford Escort 1300.
„See oli algusest peale ralliauto. Väga ilusad laiemaks tehtud rattakoopad, aga oli vana ja saanud kõvasti kannatada. Me siis sõpradega natuke ehitasime ja parandasime seda esimeseks võistluseks.“
Esimene võistlus Karjalas, Satarallil, lõppes kohe eduga – klassivõit ja üldarvestuses juunioride seas kolmas koht. Grönholm meenutas, et iga teine sõit lõppes rajalt välja sõitmisega, aga iga teine finišis – täpselt piisavalt, et õppida ja areneda. Peagi vahetas Escorti välja kollane Opel Ascona, millega Grönholm tuli 1988. aastal juunioride Soome meistriks.
Aasta hiljem tegi ta debüüdi Jyväskylä MM-etapil. Püsivalt WRC-sarjas hakkas ta sõitma alates 1999. aastast.
Esimese täishooaja MM-sarjas tegi Grönholm 2000. aastal, kui ta ka kohe maailmameistriks tuli – 32-aastasena. Mõlemad tiitlid võitis ta Peugeot’ga. Hilisematel aastatel sõitis ta ka Fordi eest ning lõpetas 2006. ja 2007. aastal MM-sarja teise kohaga, jäädes alla Sébastien Loebile.
Lisaks sportlikele saavutustele jäi Grönholm rallifännidele meelde ka oma vaimukate ja otsekoheste ütlemistega, mis on nüüdseks ralliajaloo kuldvaramusse talletatud.
Reklaamid käivad närvidele? Ralli.ee on nüüd saadaval ka ilma häirivate reklaamideta!