Kolm kuud enne uue MM-hooaja algust valitseb WRC-sarjas tavapärasest veelgi suurem teadmatus. Meeskondade koosseisud on endiselt lahtised ning seni on ametlikult kinnitatud vaid üks sõitja. Tänane päev tõi aga kaasa suure uudise: Kalle Rovanperä teatas, et tema 2026. aastal MM-sarjas ei osale.
Hyundai võimalikust lahkumisest õhus olnud kahtlused on küll hajunud, ning Rally1 klassis jätkavad uuel hooajal kolm meeskonda – Toyota, Hyundai ja M-Sport. Ometi on seni ainult üks nimi, kelle leping Hyundaiga on pikendatud ja see on Thierry Neuville. Kõik ülejäänu on lahtine ja spekulatsioonideks viljakas pinnas.
Just selles ebakindlas olukorras omandab Rovanperä otsus erilise kaalu. Toyota, kellele ta on viimastel aastatel toonud stabiilsust ja tiitleid, peab nüüd leidma uue esinumbri. Ning sel hetkel kerkib esile nimi, mis fännide seas pole kunagi radarilt kadunud – Ott Tänak.
Tänaku ja Toyota lugu: peatükk, mida paljud soovivad taas avada
Kui Tänak 2019. aastal Toyotaga maailmameistriks krooniti, tundus tema ja Jaapani tootja koostöö peatamatu. Yaris ja Tänak olid justkui loodud üksteise jaoks: kiiruskatseid võideti järjepidevalt, enesekindlus paistis välja igast stardist.
Seetõttu oli tema lahkumine tiimist paljude jaoks üllatav. Viimased viis aastat pole toonud oodatud kordaminekuid – Hyundai i20 pole kunagi pakkunud sama tunnetust ega sobivust. Ka lühike periood M-Sportis jäi suuresti tulemusteta.
Rallihooaeg 2026 võib aga avada uue võimaluse. Rovanperä loobumine jätab Toyota tiimi vaba koha – mitte lihtsalt koha, vaid liidri positsiooni. Kas see võiks kuuluda taas Tänakule?
Kes on Toyotas alles ja kelle võimalused tõusevad?
Toyota tiimist võib eeldada Takamoto Katsuta jätkamist, kelle Jaapani päritolu ja tihedad sidemed tootjaga pakuvad talle tugevat positsiooni. Sami Pajari võib samuti pälvida koha, ehkki esialgu pigem arendussõitjana.
Sebastien Ogier, kes viimastel hooaegadel on osalenud vaid valitud etappidel, ei naase suure tõenäoliselt täiskohaga. Elfyn Evans on kuus aastat olnud tiimi stabiilne lüli, kuid vaatamata mitmele teisele kohale pole ta suutnud tiitlit võita. Tema lepinguline seotus Toyotaga on lõppemas ja kindlustunnet tema tuleviku osas ei paista.
Ka Oliver Solberg on mängus – tänavu võidetud Rally Estonia ja WRC2 meistritiitel annavad põhjust teda kaaluda. Kuid isegi, kui noor norralane liitub, jääb tiimi esisõitja koht vabaks. Ja kui Toyota soovib selles rollis näha meest, kes suudab koheselt tiitli nimel heidelda, on Tänaku kogemus ja võimekus loogiline valik.
Mis saab Hyundai ja M-Sporti variantidest?
Kui Tänak ei siirdu Toyotasse, võib ta jätkata Hyundais. Kuid sealgi pole asjad pilvitud. Kuigi 2025. hooajaks on välja toodud uuendatud i20 versioon, pole see auto pakkunud stabiilsust ega usaldusväärsust, mida tiitli nimel võitlemiseks vajaks.
Tänak on ise tunnistanud, et peab auto juhtimiseks kohandama oma loomulikku sõidustiili. “Olen liiga vana kooli mees, et uusi trikke õppida,” on ta öelnud, viidates raskustele masina tunnetamisel.
Samuti on Hyundai võistkonna sisekliima ja arendussuund olnud mõlemalt sõitjalt – Tänakult ja Neuville’ilt – saanud avalikku kriitikat. Võrreldes Toyota usaldusväärsusega on Hyundai positsioon ebakindlam.
M-Sporti naasmine on äärmiselt ebatõenäoline. Ilma tehase toetuseta on tiimil piiratud võimalused ja Tänaku-suguse tippsõitja jaoks ei suuda Ford Puma pakkuda konkurentsivõimelist platvormi.
Võimalik ka ootamatu lahendus: paus või lõpp?
Tänaku puhul ei saa välistada ka kõige ootamatumat käiku – tippspordist taandumist. Mitte tingimata täielikult, kuid WRC-sarjast vähemalt ajutiselt. Rovanperä otsus võib olla eeskujuks: keskendumine muule, pausi võtmine või muudele projektidele pühendumine.
Selline samm oleks loogilisem aasta pärast, sest 2027. aastal seisab WRC-sarjal ees tehniline revolutsioon – praegused Rally1 autod kaovad ja algab uus ajastu. Tänaku jaoks tähendaks see taas nullist alustamist. Kas ta soovib sellesse rongi veel kord astuda?
Samas – unistus teisest MM-tiitlist ei ole kindlasti kadunud. Kui 2025. aasta rong on peaaegu läinud, siis 2026 võib olla veel viimane tõsine katse. Just nüüd, kui on tekkinud vaba koht tiimis, kus ta kunagi säras.
Kokkuvõte: WRC talv tuleb põnevam kui kunagi varem
Rovanperä otsus on tõuganud kogu rallituru liikvele. Kui seni valitses vaikus ja ettevaatlikkus, siis nüüd on tühimik, mille täitmiseks jagub kandidaate, aga ainult mõned neist on valmis võtma vastutust tiitli nimel.
Ott Tänaku naasmine Toyotasse pole enam pelgalt fännide unistus – see on reaalne stsenaarium. Kas see ka juhtub, sõltub nüüd tema otsusest – ja Toyota valikutest. Aga igal juhul on selge: 2026. aasta hooaeg võib tuua kaasa suuri muudatusi, ja eestlased loodavad, et nende mees on taas mängu keskel.