Viimastel kuudel on WRC-sarja ümbritsenud kahtlused ja kriitika. Juttu on olnud promootori võimalikust müügist, reeglimuudatuste ebakindlusest ning sellest, et ala ei suuda end enam korralikult turundada. Kuid Portugalis toimunu näitas hoopis teistsugust pilti.
Juba 2023. aastast on ringelnud kuulujutud sarja promootorifirma müügist, kuid ametlikku kinnitust pole siiani antud. Kuigi tehingu lõppemiseni pole veel jõutud, ei tähenda see, et huvi puuduks — vastupidi, potentsiaalseid ostjaid on rohkem, kui esialgu arvati.
Aprilli lõpus toimunud Kanaari saarte ralli järel kirjutas DirtFish, et uue omaniku nime avalikustamine on vaid päevade küsimus. Seda teadet aga ei tulnud. Tuntud ajakirjanik David Evans selgitas nüüd olukorda lähemalt.
„Avalikku teadet ei tulnud, kuna huvi ostu vastu on ootamatult suur. Mõned võivad seda tõlgendada nii, nagu keegi ei tahaks WRC-d, kuid see on ekslik – tegelikkus on hoopis vastupidine,“ kirjutas Evans.
Portugali rallil kohtus Evans ühe WRC juhtkonna liikmega, kes kinnitas anonüümselt, et huvi sarja promootori ostu vastu on väga suur.
„See näitab, et WRC-s nähakse jätkuvalt suurt potentsiaali. Samas on praegune promootor keerulises olukorras – temalt oodatakse suuri investeeringuid ja turundusmuudatusi, kuid raske on panustada, kui samal ajal käib aktiivne müügiprotsess,“ ütles ametnik.
Evansi sõnul on arusaadav, et suuri strateegilisi muudatusi ei tehta enne, kui omanik on selgunud.
„Kui te müüksite oma kodu ja ostjad on juba olemas, siis te ei hakkaks ju sellel hetkel suuri renoveerimistöid ette võtma,“ võrdles ta olukorda.
Samasugust reaalsust peegeldas ka Portugali ralli ise. Fafe piirkonna teedel oli näha kümneid tuhandeid fänne, kes olid tulnud neljaks päevaks rajaäärde elama, et kogeda ralli vaatemängu esireast. Nende seas polnud kuulda jutte kriisist – huvi ala vastu oli elav ja siiras. Rajal nähtu ja pealtvaatajate massiline kohalolek kinnitas, et WRC on endiselt populaarne ja elujõuline.
Jah, WRC seisab silmitsi mõne väljakutsega – näiteks napib Rally1 autosid ning 2027. aasta reeglimuudatuste osas on palju küsimusi. Kuid samas ei tohi unustada rekordilist WRC2 klassi osalejate arvu Portugalis ega promootori tehtud edusamme: All Live teenuse käivitamine 2018. aastal, sarja naasmine Aafrikasse, Aasiasse ja Lähis-Idasse ning uued plaanid Põhja-Ameerikasse laienemiseks.
Kriitikud on väitnud, et promootor keskendub liialt pühendunud rallifännidele ega suuda haarata laiemat publikut. David Evans möönab seda, kuid küsib, kas tehnilised lahendused, nagu detailne andmekeskus, suudavad tegelikult tutvustada ala olemust neile, kes pole veel fännid.
„Ma armastan seda. Mulle meeldib uurida, miks mõne auto veetemperatuur tõuseb. Aga kas see aitab inimesel, kes rallist palju ei tea, mõista, miks see sport on eriline? Minu arvates mitte,“ kirjutas ta.
Kõike seda arvesse võttes on selge: WRC ei ole kriisis. Pigem on tegemist üleminekufaasis oleva spordisarjaga, mille vastu tuntakse suurt huvi nii fännide kui ka äripartnerite seas. Omanikuvahetus ei viita lagunemisele, vaid pigem sellele, et mäng käib suure potentsiaaliga tuleviku nimel.