Möödunud nädalavahetusel sai Saudi Araabia kuumade liivaluidete vahel üks ajastu Eesti spordiloos väärika punkti. Läbi aegade edukaim rallisõitja Ott Tänak tegi oma viimase stardi WRC-sarjas täiskohaga sõitjana. Nüüd, kui kõrbetolm on langenud ja pinge maas, on aeg vaadata tagasi teekonnale, mis pakkus meile üle kümne aasta nii uskumatut eufooriat kui ka valusaid tagasilööke.
„Pärast mitmeid imelisi aastaid WRC sarjas olen otsustanud, et 2025. aasta lõpus on paslik täiskohaga sõitmisest loobuda,“ teatas Tänak juba novembris, valmistades fänne ette vatamatuiks lahkumiseks. „See pole täielik hüvastjätt, vaid võimalus aeg maha võtta ja tulevikule keskenduda. See spordiala on mu jaoks ülimalt olulist rolli mänginud, aga tunnen, et pean rohkem aega perega veetma ja keskenduma elule Eestis.“
Need laused said reaalsuseks pühapäeval, kui Tänak ületas finišijoone oma viimasel MM-rallil. Mees, kes on olnud Eesti spordisõbra jaoks pühapäevaseks ankruks ja rahvuslikuks uhkuseks, on suurest mängust lahkunud – vähemalt mõneks ajaks.
Selle mälestusväärse teekonna tähistamiseks reastasime kümme hetke, mis defineerivad Ott Tänaku karjääri ja tegid temast selle legendi, keda me täna tunneme.
10. 2020 – Õhulend Monte Carlos
Tänaku karjäär Hyundai roolis algas 2020. aastal pauguga – ja seda kõige hirmsamas mõttes. Valitseva maailmameistrina uude tiimi siirdunud eestlase hooaeg sai vaevalt alata, kui Monte Carlo ralli neljandal katsel lendas tema auto suurel kiirusel teelt välja.
Auto rullus mööda järsakut alla ja maandus alumisel teel, olles sisuliselt tundmatuseni deformeerunud. Video sellest avariist on tänaseni internetis õpikunäiteks tänapäeva ralliautode uskumatust turvalisusest. Imetabasel kombel ronisid nii Tänak kui ka kaardilugeja Martin Järveoja vrakist omal jalal välja ning olid juba järgmisel etapil Rootsis stardis, saavutades seal teise koha. See näitas ilmekalt meeste sisu – hirmul ei lastud naha vahele pugeda.
9. 2012 – „Kraavi-Ott“ ja M-Spordi ukse taha jäämine
Iga kangelase teekonnal on hetk, kus kõik tundub olevat kaotatud. Tänaku jaoks oli see aasta 2012. M-Spordi boss Malcolm Wilson oli võtnud noore eestlase oma tiiva alla ja andnud talle esisõitja koha, kuid hooaeg kujunes katastroofiks.
Kiirust oli, kuid stabiilsust mitte. Avariid, väljasõidud ja katkestamised muutsid hooaja õudusunenäoks, teenides talle toona foorumites hüüdnime „Kraavi-Ott“. Hooaja lõpus sai Wilsonil mõõt täis ja Tänak jäeti ilma lepinguta. See oli karastav madalpunkt, kus paljud ennustasid tema karjääri lõppu enne, kui see õieti alatagi sai.
8. 2015 – Malcolm Wilsoni teine võimalus
Pärast kahte aastat „pagendust“ ja eemalolekut suurest mängust, sai Tänak uue võimaluse. Wilson otsustas riskida ja tõi eestlase 2015. aastaks tagasi M-Spordi põhirivistusse.
Kuigi hooaeg lõppes üldarvestuses kümnenda kohaga, oli see vundamendi ladumise aasta. Tänak oli küpsem, stabiilsem ja suutis Poola rallil välja sõita kolmanda koha. See polnud enam see rapsiv nooruk, kes 2012. aastal tiimist lahkus, vaid mees, kes hakkas mõistma, mida MM-sarja tipus püsimine tegelikult nõuab.

7. 2017 – Sardiinia triumf: esimene võit
Kui peaks valima hetke, mil „lootustandvast sõitjast“ sai tiitlinõudleja, on see 2017. aasta Sardiinia ralli. See oli Tänaku läbimurdehooaeg. Olles tiimikaaslaseks Sébastien Ogier’le endale, tõestas Tänak koos uue kaardilugeja Martin Järveojaga, et on valmis võitma.
Sardiinia keerulistes ja kuumades oludes säilitas Tänak külma närvi ning tõi koju oma karjääri esimese MM-ralli võidu. See oli kergendus nii mehele endale kui ka tuhandetele fännidele – lõpuks ometi oli „needus“ murtud. Samal aastal lisandus võit Saksamaa asfaldil, mis kinnitas: Tänak on universaalne sõitja, kiire igal pinnasel.

6. 2017 – Aasta sportlase tiitel ja väike skandaal
Tänaku tõus Eesti spordi absoluutsesse tippu kulmineerus 2017. aasta lõpus, kui ta valiti aasta meessportlaseks. Rallispordi populaarsus oli tänu temale teinud läbi plahvatusliku kasvu, jõudes praktiliselt iga eestlase elutuppa.
Selle tiitliga kaasnes aga omamoodi farss – tekkis diskussioon, kas rallipaari saab hinnata individuaalselt või peaks tegu olema meeskonnaga. See pretsedent muutis edasist ajalugu: reegleid kohendati ning järgnevatel aastatel on Tänak-Järveoja pärjatud korduvalt just aasta võistkonna tiitliga.
5. 2019 – Kinohitt „Ott Tänak – The Movie“
Kui sportlasest tehakse tema karjääri tipul olles täispikk dokumentaalfilm, mis toob kinodesse massid, on selge, et tegu on enamaga kui lihtsalt sportlasega – tegu on sotsiaalse fenomeniga.
Film, mis valmis suuresti 2018. aasta materjali põhjal, avas Tänaku isiksust viisil, mida avalikkus varem näinud polnud. See näitas tippspordi telgitaguseid, pinget ja Tänaku kompromissitut iseloomu. Filmi menu oli järjekordne tõestus rallieuforiast, mis Eestit sel ajal valitses.
4. 2016 – Draama Poola rallil
Spordis on võidud magusad, kuid kaotused jäävad vahel eredamaltki meelde. 2016. aasta Poola ralli on üks selliseid. Sõites DMACKi rehvidega, mis olid teistest selgelt kehvemad, tegi Tänak elu sõitu. Ta juhtis rallit kindlalt ja liikus oma esimese võidu suunas.
Siis aga, eelviimasel katsel, purunes rehv. Tänak kaotas aega ja langes teiseks. Finišis oli mees lohutamatu, pisarad silmis. Kuid see hetk sööbis mällu tänu konkurentide reaktsioonile – maailmameister Ogier tõstis Tänaku finišipoodiumil oma õlule, tunnistades, et moraalne võitja oli just eestlane. See oli hetk, mis võitis Tänakule rallifännide südamed üle terve maailma.

3. 2019 – Lahkumine Toyotast: kas saatuslik viga?
2019. aasta lõpp pakkus suurima üllatuse. Olles värskelt Toyotaga maailmameistriks tulnud ja olles vaieldamatult sarja kiireim mees kõige kiiremas autos, otsustas Tänak tiimist lahkuda ja liituda rivaali Hyundai’ga.
Nüüd, karjääri lõpus tagasi vaadates, peavad paljud eksperdid seda otsust pöördeliseks veaks. Loodetud valitsemisaega Hyundais ei järgnenud. Tehnilised probleemid, ebastabiilne auto ja tiimisisesed pinged tähendasid, et järgnevatel hooaegadel (Hyundais ja korraks M-Spordis) ei suutnud Tänak enam tiitliheitlusesse nii veenvalt sekkuda, kui 2019. aasta eeldas. Võimas dünastia jäi sündimata.

2. 2015 – „Titanak“ ehk vettehüpe Mehhikos
See on kaader, mis on igaveseks ralliajalukku raiutud. 2015. aasta Mehhiko ralli, reede hommik. Tänak kaotab auto üle kontrolli ja masin veereb teelt välja, otse veehoidlasse.
Auto vajus põhja sekunditega. Tänak ja Mõlder pääsesid uppuvast autost välja viimasel hetkel, ujudes kaldale. See oli hetk, mis oleks võinud lõppeda traagiliselt, kuid lõppes hoopis legendiga. M-Spordi mehaanikud tegid imetööd: auto tõmmati järvest välja (“Titanak”, nagu seda hakati kutsuma), kuivatati ära ja Tänak oli pühapäeval taas rajal, sõites auto finišisse. See näitas mehe visadust, mis saatis teda karjääri lõpuni.

1. 2019 – Maailmameister!
Ja loomulikult, tabeli vaieldamatu tipp. Hooaeg, mil kõik klappis. Toyota oli kiire, Tänak oli pidurdamatu. Kuigi hooaja algus oli rabe, oli teine pool aastast täielik Tänaku sooloetendus.
Ajalooline hetk saabus Kataloonia rallil. Tänak kindlustas tiitli juba eelviimasel etapil, edestades Thierry Neuville’i püüdmatusse kaugusse. Saatus mängis siinjuures huvitavat rolli – kuna viimane etapp Austraalias jäi toona metsapõlengute tõttu ära, sai Tänak oma triumfi tähistada poodiumil, šampanjat pritsides, mitte pressiteate vahendusel. See oli hetk, mil väikesest Eestist sai ametlikult rallimaailma valitseja ja Ott Tänakust surematu legend.

















