Toyota WRC-meeskonna juht Jari-Matti Latvala avas Soome meediale kulisside taguseid, kuidas Kalle Rovanperä jõudis otsuseni jätta ralli ja suunduda ringrajamaailma. Latvala sõnul sai kõik selgemaks juba Portugali MM-ralli ajal mais, kus Rovanperä lõpetas kolmandal kohal.
„See võistlus oli murdepunkt. Pärast seda oli Kallet väga raske veenda täishooaega kaasa tegema,” rääkis Latvala väljaandele Ilta-Sanomat.
Kahekordne maailmameister Rovanperä (25) teatas neljapäeval ootamatust otsusest: tema rallikarjäär lõpeb käesoleva hooajaga ning 2026. aastal siirdub ta täiskohaga Jaapani Super Formula sarja.
Juba eelmisel hooajal sõitis Rovanperä WRC-s vaid valitud etappidel ning see tekitas spekulatsioone motivatsiooniprobleemide üle. Latvala kinnitusel oli Rovanperä selleks ajaks saavutanud peaaegu kõik, mida ralli maailmas soovis, ja tihedad ajagraafikud hakkasid teda väsitama – eriti keeruliseks osutus just Portugali etapp.
„Ajakava oli nii tihe, et sõitjad said vaevu magada. Lisaks peavad tippsõitjad nüüd ka öösiti videoid uurima. Kalle ei olnud selles enam nii pühendunud kui teised,” selgitas Latvala.
Peatselt pärast Portugali rallit alustas Toyota kõnelusi Rovanperä jätkamise üle. Tema esindajaks oli kogenud mänedžer Timo Jouhki. Kuid kiiresti selgus, et Rovanperä oli huvitatud vaid poolest hooajast.
„Me arutasime ka varianti, et ta sõidab poole hooaja, aga see ei teeniks tiimi huve. Eelmine hooaeg näitas, et kaks osalise hooajaga sõitjat ei tööta,” ütles Latvala. „Seega panime suvel Kallele lauale selge valiku: kas täishooaeg või midagi muud.”
Augusti alguses võitis Rovanperä oma koduralli Jyväskyläs esmakordselt, täites ühe oma lapsepõlveunistustest. Ent Toyota meeskonnas oli juba aimdus, et ta ei jätka pärast 2025. aastat.
„Tema otsus ei tulnud meile enam üllatusena. Juba varem oli näha, et tema uus kirg peitub ringrajasõidus,” ütles Latvala.
Latvala mõistab Rovanperä valikut: „Ta tahab jääda ajalukku millegi erakordsega. Ta on rallis juba nii noorelt palju saavutanud ja see avas talle uksed uutele unistustele. 30-aastaselt oleks juba hilja alustada ringrajasõiduga.”
Toyota toetab Rovanperät ka tema uuel teekonnal. Ta on varem osalenud drifti sarjades samuti Toyotadega. Rovanperä avaldas neljapäeval sotsiaalmeedias, et sihib 2027. aastal osalemist F2 sarjas. Kas ka F1 tuleb kõne alla, pole veel selge.
„Ta on kindlasti andekas ka ringrajal. Näen teda Le Mansi-sarjas sõitmas. F1 on omaette maailm. Raske öelda, kas see teda praegu tõmbab,” arvas Latvala.
Latvala märkis, et Rovanperäst võiks saada esimene tipp-rallimees, kes saavutab tuntust ka ringrajasõidus. Varem on midagi sarnast suutnud vaid 1980ndate staar Henri Toivonen, kelle karjääri lõpetas traagiline õnnetus 1986. aastal.
Tänavusel WRC-hooajal on Rovanperä üldarvestuses kolmandal kohal, kolm etappi on veel ees. Liider Sébastien Ogier‘ga lahutab teda 21 punkti – kolmas MM-tiitel on veel võimalik.
Rovanperä debüteeris MM-sarjas 2020. aastal 19-aastasena ja tuli meistriks 2022. ja 2023. aastal. Tema otsus on tekitanud spekulatsioone Toyota järgmise hooaja sõitjate koosseisu üle – eriti huvitav on Ogier’ olukord.
Ogier’ plaan oli tänavu sõita vaid pool hooaega, kuid tiitlivõimaluse tekkides jätkas rohkem. Kas ta jätkab ka järgmisel aastal?
„Kui Ogier võidab nüüd oma üheksanda tiitli, siis võib ta järgmine hooaeg kindlasti täishooaja kaasa teha,” vihjas Latvala.