Kui Rahvusvaheline Autoliit (FIA), Soome Autospordiliit (AKK) ja kohalikud klubid käed löövad, kihutatakse aastatel 2027–2029 Ida-Soome teedel autoralli Euroopa meistrivõistluste (ERC) talvisel etapil. Tegu oleks mastaapse ettevõtmisega, mis tooks piirkonda miljoneid eurosid ja kümneid miljoneid televaatajaid.
Ettevalmistused suursündmuseks on kestnud promootoriga koostöös juba üle aasta. Tänaseks on jõutud faasi, kus eelleping on allkirjastatud ning aktiivsed läbirääkimised käivad piirkonna valdade, linnade ja maakondadega. Eesmärk on selge: luua tipptasemel talveralli, mis turgutaks Ida-Soome turismi ja majandust.
Ida-Soome trumbiks on erakordselt head eeldused talveralli korraldamiseks: kindel lumi, suurepärane teedevõrk ja kogenud autospordiklubid. Vundament on tugev – näiteks mullu märtsis sõidetud Savonlinna meistrivõistluste etapp meelitas raja äärde 9500 pealtvaatajat. Uue plaani kohaselt sõidetaks EM-etapi raames ka Soome meistrivõistluste arvestuses.
ERC-sarja meediapotentsiaal on muljetavaldav. Teleülekanded jõuavad 72 riiki ja ligi 55 miljoni vaatajani. Sotsiaalmeedias on sarjal ligi 800 000 jälgijat ning tänavu on erinevaid videoklippe vaadatud juba üle 130 miljoni korra.
Projekti vedav Arto Tolvanen, kes asub novembris juhtima ka AKK Sports Oy nõukogu, näeb ettevõtmises suurt võimalust nii spordialale kui ka regioonile.
“Ida-Soomel on kõik eeldused korraldada rahvusvaheline talveralli väga kõrgel tasemel. Nähtavus ja turupotentsiaal on tohutud, kuid see eeldab ennetavat tööd. Toome MM-rallilt tuttava ärimudeli ka EM-üritusele, et pakkuda kohalikele ettevõtetele uusi ekspordi- ja võrgustiku loomise võimalusi,” selgitas Tolvanen väljaandele vauhdinmaailma.fi.
Tolvaneni sõnul tugineb üritus laiapõhjalisle koostööle: “Vaja läheb ligi 2000 vabatahtliku panust ja tugevat regionaalset pühendumist. Seetõttu loodamegi, et piirkonna omavalitsused näevad siin võimalust ja tulevad pardale.”
Rahaline süst piirkonna majandusse
Arvutused näitavad, et ralli tooks piirkonda hinnanguliselt 5000 ööbivat külalist, kes veedaksid seal keskmiselt üle kolme päeva. See tähendaks umbes 3,4 miljonit eurot otsest turismitulu.
“Kõik teenused ostetakse ju kohapealt. See sündmus pakuks uue kasvuhüppe turismile, ettevõtlusele ja kogu piirkonna elujõule,” lisas Tolvanen.
AKK tegevjuht Kimmo Vainio rõhutas ürituse strateegilist tähtsust Soome autospordile. Tema sõnul ei ole tegu vaid spordivõistlusega, vaid regionaalarengu tööriistaga.
“Soomel on tugev rallikultuur ja hea maine korraldajana. EM-tasemel talveralli tugevdab meie positsiooni rahvusvaheliselt ja toetab ühtlasi Soome MM-rallit, mis on Põhjamaade suurim spordisündmus,” märkis Vainio. “Oleme promootoriga sihikindlalt tööd teinud ja nüüd hakkab see pikk ettevalmistus vilja kandma.”
Esialgsete kavade kohaselt asuksid võistluskeskus ja finišipoodium Savonlinnas. Vahepealne ööpaus tehtaks Joensuus, kuhu liigutakse Varkause kaudu. Hetkel käib marsruudi planeerimine ja suhtlus kohalike klubidega.
Plaanide järgi koosneks ralli 12–14 kiiruskatsest kogupikkusega umbes 180 kilomeetrit. Täpne programm, sealhulgas linnades toimuvad publikukatsed ja otsustav punktikatse (Power Stage), pannakse paika vastavalt sellele, millised omavalitsused otsustavad projektiga liituda.
















