Soome rallitäht Esapekka Lappi teeb järgmisel hooajal üllatusliku tagasituleku autoralli MM-sarja. Kuigi soomlane arvas veel sügisel, et tippseltskonna uks on tema jaoks suletud, muutis Hyundai tiimijuhi telefonikõne kõike. Lappi tunnistab ausalt, et pakkumine oli rahaliselt ahvatlev, kuid see polnud otsustamisel siiski peamine kriteerium.
Hyundai teatas reedel, et Lappi naaseb tiimi ja hakkab jagama kolmandat Rally1-autot koos Dani Sordo ja Hayden Paddoniga. Veel mullu sügisel MM-sarjast taandunud Lappi tõmbab tehasetiimi kombe selga osalise tööajaga, samal ajal kui põhikohaga sõidab ta hoopis Soome meistrivõistlustel Škoda Rally2-autoga.
Lappi telefon helises novembri alguses, just sel nädalal, kui sõideti Jaapani MM-rallit. Toru teises otsas oli Hyundai pealik Cyril Abiteboul, kes uuris, kas soomlasel on huvi pärast vaheaastat tagasi tulla.
„Cyrili lähenemine oli kohe selline, mis võimaldas mul jätkata ka Škodaga Soome meistrivõistlustel. Kuna selle üle polnud vaja vaielda, rääkisin järgmisena maaletooja Helkama-Autoga, kas see oleks ka neile okei. Üsna ruttu selgus, et asjade käik sobis mõlemale poolele,“ rääkis Lappi Ilta-Sanomatele.
Soomlane peab olukorda harukordseks: „Tundub, et Rally1 ja Rally2 programmid on autotootjate jaoks nii erinevad maailmad, et kahe eri margiga võistlemine polnud probleem. Selles mõttes võib minu leping olla isegi teatud määral ajalooline.“
Raha on prioriteet number kolm
Kuigi Lappi oli mõttes juba matnud plaani tippauto rooli naasta, pani pakkumine teda ümber mõtlema. 34-aastane rallimees ei tee saladust, et tehasetiimi palgatšekk on motivaator, kuid rõhutab prioriteete.
„Palk on hea, ma ei saaks kusagilt mujalt sellist raha,“ tunnistas Lappi otsekoheselt. „Kuid sellegipoolest on raha minu tagasituleku puhul alles tähtsuselt kolmas prioriteet. Enne seda tulevad pere ja minu enda võistlusiha.“
Otsuse langetamine ei käinud üleöö. Pärast 2024. aasta hooaja lõppu MM-sarjast lahkudes rõhutas Lappi, et seab oma viieliikmelise pere kõigest ettepoole. Sellest põhimõttest ei soovinud ta loobuda ka nüüd.
„Loomulikult oli tunne hea, kui sind tagasi kutsuti, aga paar päeva olid mõtted ikkagi ristiretoorilised. Pidin tõsiselt mõtlema, kas tahan sellesse karusselli uuesti hüpata. Ma ei taha, et pere peaks selle arvelt kannatama,“ selgitas Lappi.
Naine julgustas lepingut vastu võtma
Lappi arvutas koos abikaasa Pinjaga välja, et tänavu on ta kodust eemal olnud umbes 60 päeva. Järgmise aasta Soome meistrivõistlused ja poolik MM-hooaeg nõuavad esialgsete arvutuste kohaselt umbes 75 päeva.
Kui kalender selgeks sai, oli just abikaasa see, kes julgustas Esapekkad väljakutset vastu võtma.
„Pinjale kuulub suur tänu. Tema on see, kes valvab lapsi, tegeleb pere argielu ja kooliasjadega, kui mind pole,“ kiitis rallisõitja. „Pinja oli algusest peale positiivne ja hakkas kohe vaatama, mitu rallit ma sõita saaksin. See andis kindlustunde.“
Lappi sõnul on graafik mõistlik. „Hyundai pole veel avalikustanud, millised MM-rallid ma sõidan, aga vaevalt see kellelegi üllatus on, kui põhirõhk langeb juulile ja augustile,“ vihjas Lappi suvistele kiiretele kruusarallidele Eestis ja Soomes. MM-hooaeg algab tema jaoks veebruaris Rootsi rallil.
Rolliks on aidata tiitliheitlust
Järgmisel hooajal on Hyundai põhisõitjateks Thierry Neuville ja Adrien Fourmaux. Lappi roll kolmandas autos on toetada meeskonda tootjate MM-tiitli jahil, kuid see ei tähenda vaid turvalist kulgemist.
„Eesmärk on võita tootjate meistritiitel. Põhimõtteliselt on kolmanda auto roll olla toeks ja turvaks. Aga me ei lähe niisama kulgema, vaid võistlema. Ja ma usun, et kui olukord lubab, tohib sõita ka võidu peale,“ märkis Lappi.
Lisaks kiirusele hinnatakse Lappit kui suurepärast auto seadistajat. Hyundai lõpetas hooaja kahvatult ning soomlase kogemused kuluvad marjaks ära.
„Tunnen end selles vallas pädevana ja tundub, et Hyundail on seda abi vaja, kuna lõppenud hooaeg oli neil lõpuosas nõrgapoolne. Ma ei ütle, et suudan imesid korda saata, aga kindlasti proovime asja paremaks teha.“
Erilist heameelt tunneb Lappi oma kaardilugeja Enni Mälköse üle, kellega koos tuldi tänavu Soome meistriks.
„On hea tunne, et saan pakkuda talle sellise võimaluse. Minu teada on ta ainus naine, kes on rohkem kui ühe ralli Rally1-autos istunud, kuid siis lükati ta kõrvale. Nüüd pääseb Enni tagasi tipptasemele, mis on talle kindlasti äärmiselt suur asi,“ lisas Lappi.















