Rahvusvaheline Autoliit (FIA) plaanib 2027. aastast suuri muudatusi autoralli MM-sarja tehnilistes reeglites. Tänased Rally1-autod vahetatakse välja uue põlvkonna WRC27 masinate vastu, mis hakkavad tehnilises mõttes sarnanema praegustele Rally2 autodele.
Muudatused on tekitanud ralliringkondades küsimusi ja ka pettumust. Mitmed ajakirjanikud on kritiseerinud FIA ebamäärast ja kohati vastuolulist kommunikatsiooni – kuigi ametlikult peaksid reeglid olema juba kinnitatud, on nende sisu avalikkusele endiselt ähmane.
FIA tehniline juht Xavier Mestelan-Pinon tunnistab, et infovahetus pole alati olnud ideaalne, kuid tema sõnul on oluline osa reeglitest siiski juba ammu paigas.
„Võib-olla ei väljendanud ma end varem piisavalt selgelt, kuid me oleme juba öelnud, et reeglid kiideti heaks eelmise aasta detsembris Maailma Mootorispordinõukogus. Kui ütlesin, et täpsustame veel üksikasju, siis see on täiesti tavaline – nii on kõigi meie reeglitega. Need arenevad pidevalt, nagu ka meie ise,” ütles Mestelan-Pinon, vahendab Rallit.fi.
Tehniline juht tunnistas siiski, et detailidesse süvenedes on veel palju teha.
„Kui räägin detailidest, siis pean silmas näiteks amortisaatorite või rattakoobaste mõõtude täpsustamist. Need on väga spetsiifilised küsimused, mille puhul võivad tekkida hallid alad, mis tuleb lõplikult selgeks teha. Tootjad töötavad nende teemadega ja juhivad tähelepanu, kui miski on ebamäärane – siis meie täpsustame,” selgitas ta.
Kuigi kogu reeglistik on põhimõtteliselt valmis – näiteks Toyota on juba kinnitanud, et arendab selle põhjal uut autot -, on suhtluses avalikkusega olnud ebaselgust.
„Reeglid on paigas ja heaks kiidetud. Mõned tootjad on juba uue auto projekteerinud nende reeglite alusel. See tähendab, et neil on kõik vajalik info olemas,” ütles FIA esindaja.
Siiski on tõsi, et kui FIA-lt on tänavu küsitud uute tehniliste reeglite kohta, on vastused olnud sageli üldsõnalised. Tootjad on samuti märkinud, et peavad ootama lõplikku versiooni, enne kui saavad arendustöö lõpuni viia. Seega on kommunikatsioonis jätkuvalt vastuolusid.
Mestelan-Pinon viitas ka viimastele katsetustele, millega kinnitati arvutisimulatsioonide tulemusi.
„Kõik katsed õnnestusid hästi ja kinnitasid simulatsioonide andmeid. See tähendab, et uute autode turvalisustase on võrreldav või mõnel juhul isegi parem kui Rally1-autodel. Oleme tootjatega teinud head koostööd,” lisas ta.
Ta rõhutas, et kuigi reeglistik on valmis, ei saa seda avalikkusele lihtsalt välja jagada.
„Mõistan, et mõned tootjad ei pruugi teile öelda päris samu asju või ei jaga samu seisukohti. Aga meie poolt öeldes – reeglid on olemas ja need on jagatavad neile, kes nendega töötavad. Need pole vabalt internetis kättesaadavad, sest tegemist on homologatsioonireeglitega, mis on mõeldud ainult tootjatele ja ametlikele partneritele. Seda ei saa lihtsalt kõigile jagada, nagu kindlasti mõistate,” ütles Mestelan-Pinon lõpetuseks.
















