Esmaspäeval tehti teatavaks, et Läti autoralli tulevikulootus, Mārtiņš Sesks koos kaardilugeja Renārs Francis’ga teevad M-Sport Fordi ja WRC Promoter GMBH toel tänavu oma debüüdi WRC sarjas, kui võistlevad kahel järjestikusel MM-etapil – Poolas ja Lätis. Kui esimesel võistlusel Poolas osaletakse mittehübriidse M-Sport Ford Puma Rally1 autoga, siis kodusel Tet Rally Latvia etapil on meeste istumise all juba hübriidseadmega varustatud M-Sport Ford Puma Rally1.
Sellega teevad aga Mārtiņš Sesks ja Renārs Francis rallimaailmas ajalugu, kui neist saavad esimesed, kes osalevad Rally1 klassis ilma hübriidseadmeta ja osalevad esimestena “WRC Promoter GMBH” noorte talentide programmis.
“Alguses tundus idee Rally1 autoga sõita lihtsalt hullumeelne, aga meie eelmise aasta ERC tulemused aitasid meil rohkem silma paista ja uksed hakkasid vaikselt avanema,” rääkis Sesks kelle sõnul käivitas selle hullumeelse idee Raimonds Strokš.
Sesksi ja Francise teekond algas testimisega M-Sport Fordi tehase testirajal, kus esimesed 70 kilomeetrit olid täis nii pinget kui elevust. “Esimene proov oli stressirohke, kuid iga järgnevaga muutus auto rohkem ‘kodusemaks’,” meenutas lätlane. “Hübriidiga sõitmine nõuab harjumist; kui hübriidenergia sisse lülitub, pead olema valmis kiiremaks kiirenduseks,” selgitas ta.
Video Sesksi esimesest testist Ford Pumaga:
“Hübriidita (mitte tulemuste poolest) sõitmine on lihtsam, sest need 380-400 hj on meil sisepõlemismootoril alati saadaval. Kui me läheme hübriidajamile, siis on hetki, mil hübriid lülitub sisse. Ma ise tean millal see juhtub, sest seda reguleerid gaasipedaaliga. Sellisel juhul võib meil olla üks hetk 400 hj ja teisel juba 500 hj. Kindlasti võib see Renardi jaoks asja keerulisemaks teha, sest kui sa ei näe, millal on hübriidi kasutanud, võib kiirendus olla nii kiirem kui ka aeglasem.”
Küsimusele, kuidas hübriid töötab, jätkas Mārtiņš. ”Sellel hübriidil on automaatne regeneratsioon, mida reguleerime enne kiiruskatset. Kui auto laeb, mis toimub pidurdamise teel, süttib ekraanil tuli, mis ütleb, et mul on selle hübriidi võimsus saadaval. Gaasipedaalil on kaks positsiooni – esimene on 70% sisepõlemismootorile ja pärast pedaali lõpuni vajutamist järgneb järgmine 30%, mis on hübriidenergia, mis annab meile ka selle 100 hj lisa. Rääkisime inseneriga, et sellised kohad, kus seda hübriidjõudu saaks kasutada, tuleks stenogrammis ära märkida, et me kaardilugejaga oleks valmis, aga kõigepealt teeme kõik selle läbi koolituse, et aru saada, kuidas seda hübriidenergiat paremini ja õigesti kasutada. Selge on see, et kurvis pole seda lisaenergiat vaja kasutada, kui rattad juba niigi ringi käivad. Seetõttu tuleb leida kohad, kus seda lisajõudu kõige paremini kasutada saab.”
Kuigi mõlemad mehed tunnistavad, et neil on veel palju õppida, on eesmärgid selged. “Meie peamine eesmärk Poola WRC-etapil on meeskonnaga kohaneda ja masinat tundma õppida,” rõhutas Sesks. Tulevased testid ja võistlused, sealhulgas “Tet Rally Latvia”, pakuvad neile rohkelt sõidukilomeetreid ja võimalust tehniliste nüanssidega kohaneda.
Raimonds Strokšs lisas: “Kui kõik läheb nii nagu peab, on plaanis enne Poola WRC-d läbida testil umbes 200 kilomeetrit, siis Poola rallil järgneb 300 kilomeetrit, misjärel veel 200 kilomeetri teste enne Tet Rally Latviat. Kokku võiks neid olla 700 kilomeetri ringis, mis on palju ja päris oluline.”
„WRC promootori ja M-Sport Fordi jaoks on nendel kahel etapil kõige olulisem läbida kõik kilomeetrid. Seda stabiilselt tehes on see juba meie võit. Rally1 piloodid on läbinud juba tuhandeid kilomeetreid, nii et meil on kohe konkurentsis olemiseks väga vähe aega. Sellel tasemel on kõige raskem leida viimaseid sekundikümnendikke ja selle 700 kilomeetri pealt vaevalt neid kohe üles leitakse, kuid teatud tasemeni on lihtsam jõuda,” lisas 2023. aasta ERC sarja teine, Sesks.
Kuigi Sesksi ja Renārsi jaoks on kõik veel ees, lisas Mārtiņš küsimusele võimaliku edasise koostöö kohta M-Sport Fordiga: “Nagu ütles M-Sport Fordi boss Malcolm Wilson, ta hoiab neil kahel etapil meil väga tähelepanelikult silma peal.”
Avalda arvamust post