Autoralli MM-sari seisab silmitsi keerulise olukorraga. Kui 2017. aasta tehniliste muudatuste järel tundus, et ees ootab uus kuldaeg – rohkem võimsust ja rohkem tootjaid – siis tegelikkus on vastupidine.
Kui kõigepealt lahkus Citroen, siis nüüd käivad jutud ka Hyundai võimalikust lahkumisest, mis jätaks sarja vaid kaks automarki.
Samal ajal on kestvusrallis (W2RC-sarjas) toimunud vastupidine areng. 2022. aastal loodud sari on kiiresti arenenud ja toonud kaasa mitmeid uusi tootjaid, sealhulgas Fordi, Dacia ja Defenderi.
Üheks suurimaks eduteguriks peetakse paindlikke tehnilisi reegleid, mis lubavad erinevat tüüpi jõuallikaid – vabalthingavaid ja turbomootoreid, hübriide ning isegi vesinikuajameid. Kõigi mootoritüüpide võrdseks muutmiseks kasutatakse pöördemomendi mõõtjat, mis aitab säilitada ausat konkurentsi.
M-Sporti esindaja Matthew Wilson leiab, et just selline tehniline paindlikkus on W2RC edu aluseks. Tema sõnul võimaldavad need reeglid erinevatel tootjatel tulla sarja oma lahendustega, ilma et keegi satuks ebavõrdsesse olukorda.
„Meie kasutame vabalthingavat V8 mootorit, Dacial on kaheturboga V6 ning kuigi Audi ajal meil ei olnud pöördemomendi mõõtjaid, siis nüüd on sellise süsteemi lisamine väga lihtne – ja nii saavadki täiesti erinevad jõuallikad võrdselt konkureerida,“ rääkis Wilson Dirfishile.
„Need on asjad, millest WRC võiks kindlasti õppust võtta, sest need võimaldavad väga erinevatel jõuallikatel koos võrdselt võistelda.”
“WRC peaks tõsiselt hakkama mõtlema pöördemomendi mõõtja kasutuselevõtule, sest see töötab väga hästi – isegi karmimates tingimustes kui WRC-s.”
“Lisaks on meie V8 mootori heli muutunud fännide seas väga populaarseks, saame selle kohta pidevalt tagasisidet. Ja see V8 suudab konkureerida ka V6 mootoriga ning töötab taastuvkütusel.“
Kuna M-Sport kasutab oma V8 mootoris taastuvat kütust, tagatakse sellega ka keskkonnasõbralikkus.
Toyota Gazoo Racingu juht Andrea Carlucci lisas, et W2RC säilitab endiselt ralli algupärase seiklusvaimu, kus kirg on tähtsam kui raha. Samas näeb ta sarja kui võimalust arendada tehnoloogiaid, mida saab hiljem kasutada ka tavaliikluses, näiteks vesinikutehnoloogiat.
Kuigi vara on öelda, kas WRC suudaks W2RC eeskujul muutuda, näitab viimane, et paindlikkus ja tehniline mitmekesisus võivad tuua uusi osalejaid ja suurendada sarja atraktiivsust.
Dakari ralli positsioon W2RC-s on võrreldav Le Mansiga kestvussõitudes – see on sündmus, mida kõik tahavad võita.