Reedel saab alguse 46. Dakari ralli 27 kilomeetri pikkuse Proloogi etapiga, mille tulemuste põhjal pannakse paika stardijärjekord. Kui 2008. aasta Dakari ralli ohutusprobleemide tõttu ära jäi, siis alates 2009. aastast peeti rallit Lõuna-Ameerikas, stardiga Argentina pealinnas Buenos Aireses. Vaatamata kontinendivahetusele kandis ralli endiselt Dakari ralli nime. Alates 2020. aastast peetakse Dakari rallit Saudi Araabias, kirjutab Go4speed.lv.
Kokku tuleb 5. jaanuarist 19. jaanuarini sportlastel läbida lisaks proloogile 12 etappi. 2024. aasta Dakari ralli kogupikkuseks kujuneb 7891 kilomeetrit, millest 4727 kilomeetrit sõidetakse ajavõtuga. Kokku kandideeris võistlustele (enne tehnilist ülevaatust) 778 osalejat, sealhulgas sõitjad ja meeskonnad. Startida plaanis kokku 137 mootorratast, 153 sõiduautot kõikides kategooriates, 46 veoautot, 10 neljarattalist jpm.
Tänavune võistlustrass tõotab tulla aga eriti raske, sest kavas on mitu maraton etappi (ilma meeskonna kõrvalise abita), suured luited, kivised kiirusetapid jne. Nagu võistluse korraldajad teatasid, on ASO välja töötanud marsruudi, mis oluliselt erineb eelmistest aastatest.
LeedukasVaidotas Paskevičius rääkis väljaandele Go4Speed enne rallit: “Dakari ralli korraldajad sportlastele armu ei anna ja ka sel aastal on ette valmistatud väga raske trass. Kahel päeval toimub maraton kiirusetapp ning lisaks veel üks maraton kiirusetapp (48h Challange), kus 48 tunniga tuleb läbida 580 kilomeetrit. Ka võistluse eelviimane etapp tuleb väga raske, kuna see tuleb väga kivine, kus võib palju rattaid lõhkuda. Tõotab tulla väga raske ralli. Arvan, et 2019. aasta võiks korduda, kui esikohta lahutas neljandast kohast neli või enam tundi.”
Kui rääkida osalejatest, siis favoriidid on paberil teada, aga tundmatuid on alati palju ja siin võib võita mitu. Toyota on olnud Dakari ralli domineeriv jõud viimased kaks aastat, kui võidutses viiekordne Dakari ralli meister Nasser Al-Attiyah. Kuna Al-Attiyah siirdus selleks aastaks Prodrive’i meeskonda, on võitlus autode kategoorias lahtine.
Prodrive:
Viimastel aastatel on Prodrive näidanud kõiki “vajalikke koostisosi”, et saada tõsiseks konkurendiks ning 2024. aastal on meeskonna parim võimalus Hunter T1+ abil lõpuks see ihaldatud võit ära võtta. Arvestades, et Al-Attiyah on Dakari võitnud kolme erineva tootja autoga, võib eeldada, et Katari sõitja suudab kergesti ka seekord kohaneda.
Tema pingutusi täiendab üheksakordne autoralli maailmameister Sebastien Loeb, kes jätkab pärast seitset ebaõnnestunud katset Dakari ralli esimese võidu püüdmist. 2023. aastal tegi Loeb varajasest tagasilöögist uskumatu tagasituleku, kui võitis kuus etappi järjest (kokku seitse etappi) ja lõpetas Al-Attiyahi selja taga. Vähem purunenud rehvide ja parema masina töökindlusega peaks Loeb sel aastal olema tõsine võidupretendent. Tuletame meelde, et Loeb ja Al-Atija võistlevad 2025. aastal Dacia meeskonnas.
“Nasseri liitumine meeskonnaga annab meile palju kogemusi ja minu jaoks suuremat survet. Olen seni võidust ilma jäänud, kuid tundub, et Al-Attiyah on meiega liitunud, et mind aidata,” sõnas Loeb.
“Kui Loeb peaks juhtima siis kui muinul on probleeme, teen kõik, et teda aidata. Meil on väga head suhted,” ütles Nasser.
Olgu öeldud, et kokku läheb starti seitse Prodrive Hunteri autot.
Audi:
Audi jätkab sama sõitjate rivistusega võistlemist kolmandat aastat järjest, kuna meeskonna eesmärk on taastuda 2023. aastal kogetud pettumusest ja võidelda üldarvestuses võidu nimel. See pole üllatav, sest Stéphane Peterhansel(14 Dakari ralli võitu), Carlos Sainz (4 võitu) ja Mattias Ekström on tõestatud talendid, kellel kõigil on muljetavaldavad kogemused.
Audi on pärast 2023. aasta ebaõnnestunud lõppu oluliselt moderniseerinud oma Dakari ralli elektrisõidukit – “Audi RS Q e-tron E2”.
Toyota
Kuigi Toyotal puudub 2024. aastal pärast Al-Attiyah‘i lahkumist selge liider, oleks vale jätta see meeskond konkurentsist välja, eriti arvestades, et nad panevad välja viis tehaseautot. Meeskonna esisõitjaks saab kindlasti 2009. aasta Dakari ralli võitja Giniel de Villiers. Tuleb märkida, et Giniel de Villiers on oma hiilgava Dakari rallikarjääri jooksul jõudnud 15 korda esiviisikusse! Sel aastal avaneb tal suurepärane võimalus Al-Attiyah’ varjust välja astuda ja korrata Volkswageni meeskonnaga saavutatud edu (võit ja kaks teist kohta).
Giniel de Villiersi üks meeskonnakaaslasi Toyota üksuses saab olema Lucas Moraes, kes 2023. aastal Overdrive’i meeskonna Toyota Hiluxiga Dakari rallil debüteerides šokeeris kõiki, lõpetades Al-Attiyahi ja Loebi järel kolmandal kohal. Arvestades, kui muljetavaldav oli tema sooritus erameeskonnas, tasub Moraesil kindlasti silma peal hoida.
Toyota Hiluxis istub tänavu taas ka üks eestlane – Kuldar Sikk, kes on teist aastat kaarti lugemas leedukale, Benediktas Vanagasele. Eelmisel aastal jäi meeste võistlus õnnetuse tõttu kahjuks pooleli.
Loe lisaks ka: Kuldar Sikk läheb koos Benediktas Vanagasega taas Dakari rallit vallutama!
Overdrive Racing:
See meeskond läheb starti üheksa Toyota Hiluxi autoga! Üks kõrge tulemuse favoriite saab olema kodumeeskonna põhilootus Yazid Al-Raji, kes oli mullu nelja etapi järel üldarvestuses 2. kohal. Kiiret sõitu tõotab teha ka Prodrive’i üksusest meeskonda siirdunud Guerlain Chicherit.
Ford:
Ford astub tänavusele Dakari rallile tehasemeeskonnana, et konkureerida Prodrive’i, Toyota ja Audiga. 2024. aastal, mil see on prooviaasta, alustab Ford Rangeri uuendatud versiooniga, mille on ehitanud Lõuna-Aafrikas asuv Neil Woolridge Motorsport. Järgmiseks aastaks ehitab aga “Ford Performance” koos NWM-i ja M-Spordiga täiesti uue Dakari spetsifikatsiooniga “Rangeri”.
Sel aastal on “Fordi” meeskonna liidriks kogenud Nani Roma, kellel on taskus 2014. aasta Dakari ralli võit, kaks teist ja üks kolmas koht.
Century Racing:
Kaheksandat korda Dakari rallil osalev meeskond on esmakordselt võistlemas oma uue nelikveolise CR7 mudeliga. Uusi autosid on võistlemas kaks, milledest ühe masinaga astuvad võistlustulle ka Urvo Männama ning Risto Lepik.
“Oleme oma meeskonnaga alati lähtunud sellest, et saaksime kasutada sellel hetkel parimat tehnikat, mida saada on võimalik. CR7 on masin, millega saab kindlasti head tulemust teha. Century Racing meeskonnaga on meil pikem ajalugu ja mulle meeldib nende suhtumine, nad on näljased ja valmis panustama oma kõikide ressurssidega, et teha head tulemust,” rääkis Männama neljaveolisest kahe turboga 2,9 liitrise Audi mootoriga Century CR7 võistlusautost.
Koos vanemate, tagaveoliste autodega on Century Racing meeskonna masinatega võistlemas kokku aga lausa kaksteist meeskonda.
Vaata lisaks ja räägi kaasa rallirahvas.ee:
Ülejäänud
Lisaks eelpool mainitud suurmeeskondadele on oodata ka mitmeid teisi sõitjaid, kes koputavad esikümne uksele. Kunagine Dakari ralli hiiglane X-raid Mini naaseb kolme autoga, millede roolis on endine Euroopa rallimeister Krzysztof Hołowczyc, Leedu piloot Vaidots Žala ja 19-aastane Pau Navarro.
Ralli.ee teeb lisaks jooksvatele uudistele Dakari ralli iga päeva tähtsamatest sündmustest ka kokkuvõtte.
Võistluse kava:
Avalda arvamust post